Jump to content

45/70 Forager (Haglepatron)


Mikkel

Recommended Posts

I novemberutgaven av Vapentidningen var det en fin artikkel om 45/70-patronen og dens historie. Der ble det nevnt en artig patron i kaliberet. En patron ladet med en tynnvegget hul trekule, fylt med hagl. Denne patronen var ment for småviltjakt slik at soldatene kunne spe på rasjonene med litt småvilt.

 

Hadde det gått an å lage en sånn patron? Ser for meg at en slik patron hadde vært fin til innendørs skadedyrsbekjempelse, og generell moroskyting på korte hold. Ser for meg at man kunne brukt en tynn plastkopp liknende det man har i haglpatronen til 22LR. Kan sånt skaffes?

Link to comment
Share on other sites

Kan man skyte .410 haglepatroner i 45/70? Vil ikke den underdimensjonerte hylsa sprekke?

 

Har tenkt på å bruke .410 hagle-komponenter til å lade med. Rett og slett skaffe meg haglekopper til .410 ( feks denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=485903) Justere lengden på disse så de når fram til hylsemunningen med passende kruttmengde bak. Kanskje rulle litt papir rundt koppen for å få det litt mer "tight" inntil hylseveggen. Ser på det som en fordel at koppen har en god del mindre diameter enn løpet, så kanskje ikke riflingen forstyrrer så mye. Fylle koppen med hagl, og så kanske krympe en gas-sheck eller papp-plate over for å holde alt på plass.

 

Vil dette fungere? Hvordan krutt egner seg til et sånnt eksperiment?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...