Jump to content

Hjelp med et problem med Lundhags


Ajo

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte meg et par med Lundhags Ranger High. Når jeg gå med dei så får jeg ganske vont i ankelkulene. Spesielt på venstre utside av ankelen. Det er oppe på den myke delen av skaftet som klemmer. Dei er nye så dei er ikke gåttinn. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å gå inn slike sko? Dei må bli masse bedre om dei skal gå å bruke :( ...

 

Håper noen kan hjelpe meg kanske snart :)

Link to comment
Share on other sites

Du er jo selv inne på det. Du skriver at de ikke er inngått ennå. Når jeg går inn nye støvler gjennomvetter jeg læret og har dem på til de tørker eller slutter å gnage. Noen ganger må det gjøres fler ganger. Bruk gjerne en tykk sokk. Nå har jeg aldri hatt Lundhags-støvler, men de er jo kjent for å måtte gåes skikkelig inn. Blir nok ett par Lundhags på meg neste gang jeg må bytte støvler.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hva sier Lundhags om hvordan du skal gå inn skoene da? Mine eldgamle Lundhags skulle senkes ned i ei bøtte vann og deretter skulle jeg ta på meg sokker og sko og gå meg en tur. Deretter skulle skoene få stå og tørke sakte (ikke på varmekablene på badet) over flere dager. Har aldri noensinne hatt trøbbel med gnagsår.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 par.

 

De skal være minst 1 nr. for store med tynne sokker på, hvis du prøver i butikken.

 

Viktig at du bruker 1 par tynne sokker innerst, så et par ullsokker ytterst! Da ungår du gnagsår på selve foten på lange turer.

De er ikke behagelige å gå i med et par tynne sokker. Slik er det bare.. Sykt go sko forresten!! :)

Håper de vil passe etterhvert.

 

Måtte inn å endre innlegget..

 

VIKTIG! Aldri tørk Lunhags foran peisen på hytta. Hvis de står for nære krymper gummien som er nederst på skoen, og skoen er 1 nr. forliten, eller blir merkbart trangere.

Link to comment
Share on other sites

Hva sier Lundhags om hvordan du skal gå inn skoene da? Mine eldgamle Lundhags skulle senkes ned i ei bøtte vann og deretter skulle jeg ta på meg sokker og sko og gå meg en tur. Deretter skulle skoene få stå og tørke sakte (ikke på varmekablene på badet) over flere dager. Har aldri noensinne hatt trøbbel med gnagsår.

 

Det var den gamle typen. Behøver ikke det nå, da cellegummien som nå blir brukt ikke krymper...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kjøpte meg et par med Lundhags Ranger High. Når jeg gå med dei så får jeg ganske vont i ankelkulene. Spesielt på venstre utside av ankelen. Det er oppe på den myke delen av skaftet som klemmer. Dei er nye så dei er ikke gåttinn. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å gå inn slike sko? Dei må bli masse bedre om dei skal gå å bruke :( ...

 

Håper noen kan hjelpe meg kanske snart :)

 

Vet at Lundhags lager forskjellige lester på skoene sine. F.eks passer ikke syncroen min fot så godt, mens professionalen sitter som støpt..

 

Som det er nevnt her, prøv med to par sokker. De nye Lundhagsskoene(vet ikke sikkert fra hvilket årstall og fremover)trenger en ikke gå inn, da cellegummien ikke krymper som tidligere.

 

En mulighet er at du har vært litt uheldig og fått en sko med litt for mye innsnevring bak på hælen. Ta den med til butikken der du kjøpe den å sjekk med de andre parene.

Evnt har du rett å slett en sko som bare ikke passer din fot

Link to comment
Share on other sites

Det med størrelse er jeg usikker på. Da jeg prata med XXL så fikk jeg beskjed om samme størrelse som jeg bruker tilvanlig. Da min svoger snakka med XXL fikk han beskjed om at han må opp en størrelse. Det fikk han vite etter han gikk dei inn og dei skona(syncro) har krympa nesten 1 str. Så han holder på med en sak der. Lundhags har en tabell som jeg gikk etter. I følge den tabellen så skal jeg bruke nr 47, men jeg føler dei er VELDIG stor... i Crispi Hunter bruker jeg 47 men dei er ganske små i str.

 

 

Välj rätt storlek på kängorna

Hur du väljer storlek på kängorna

 

Vi jobbar i huvudsak med 2 olika läster idag.

 

* Normal läst som 'Professional' och 'Scout' är byggda på.

* OPTI läst som 'Syncro' och 'Ranger' är byggda på.

 

När man provar en känga byggd på Normallästen väljer man normalt en storlek större än man har på sina vardagsskor.

Kängor byggda på OPTIlästen kan man oftast välja samma storlek som sina vardagsskor.

 

Man kan också mäta foten med max en tunn strumpa och lägga till 20mm och jämföra med tabellen nedan för att hitta rätt storlek. Om det blir tveksamt är det bättre att gå upp en storlek!

 

En annan regel säger att man skall ha 10 mm kvar mellan tårna och framkant av kängorna när man har de sockor man tänkt använda på sig.

 

Om två av tre regler stämmer in finns det goda chanser att du har valt rätt! Undantag finns alltid.

 

EUR______UK________Normal läst längd i mm________OPTI läst längd i mm

48_______13______________320 ______________________ 326

47_______12______________313_______________________319

46_______11 1/3___________307_______________________313

45_______10 1/2___________300_______________________306

44_______9 2/3____________293 ______________________299

43_______9_______________287_______________________293

42_______8_______________280_______________________286

41_______7 1/3____________273_______________________279

40_______6 1/2____________267_______________________273

39_______5 2/3____________260_______________________266

38_______5_______________253________________________259

37_______4_______________247________________________253

36_______3 1/3____________240_______________________246

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...