Jump to content

Lading av 45 Colt: LFN versus LRN


Fedda

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått fatt i alt det jeg trenger for å lade 45 Colt, jeg tenker å lade såkalte cowboy loads og i den anledning har jeg blant annet fått tak i et større antall 250 grs LFN(lead flat nose) kuler av merket Magtech. Men jeg kan dessverre bare finne ladedata der man bruker kuler av typen LRN (lead round nose). Derfor lurer jeg på følgende: vet noen av dere om ladedata for kuler av typen LFN? Kan jeg eventuelt bruke ladedata for LRN også for kuler av typen LFN?

 

Jeg håper noen av dere her på forumet kan hjelpe en novise innen lading med dette, jeg takker nå uansett for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

For det første... Hva mener du med "cowboy Loads"? Snakker vi om ladninger til Cowboy action shooting har du AAALT for tung kule :roll: Mine .45 colt CAS ladninger er 180gr kule og litt i overkant av 5gr 320...

Men jeg tror trygt du kan bruke tilosvarende ladedate med de to kulene du har oppgitt så lenge du ike lader opp mot maks.

prøv f.eks 7gr med N340 og jobb deg opp derfra.

Link to comment
Share on other sites

Det er CAS ladninger jeg primært hadde i tankene ja. Jeg har blant annet sett nærmere på Vihtavuoris forslag til CAS ladninger (http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... de2009.pdf) der blant annet 250 grs kuler er brukt. Hvis nå jeg klarer å mestre hjemmeladingens edle kunst så skal patronene brukes i en Ruger Vaquero (gamle modellen) som treningsskudd, ikke til konkurranse med det første. Men på sikt har jeg i tankene å igjen eie en bøylerifle i samme kaliber og dermed synes jeg det også vil være greit å finne frem til en ladning som tar hensyn til for eksempel at mekanismen benyttet i kopier av Winchester 1866 og 1873 ikke akkurat har samme styrke som mer moderne konstruksjoner.

Uansett: takk for innspillet Hassel, kom gjerne med flere synspunkter på dette!

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den i bøyle er det definitivt LFN du skal bruke

start ladning 5,8 gr N320 og så kan du jobbe deg nedover derfra (Ja, jeg sa nedover :P )

180gr rnfp får du fra Clarry haglund når du har brukt opp 250gr kulene

 

Jeg lader en del under vitahiouri for å si det sånn (Synd men sant :oops: )

 

Er du SWS medlem?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da skal jeg prøve 180 grs ved neste korsvei. Akkurat nå skal jeg få ladet opp kulene fra Magtech og bruke dem i Rugeren som ammunisjon til trening og ikke minst rekreasjon, det var bare viktig for meg å finne ut av LFN versus LRN i forhold til ladedata fra for eksempel Vihtavuori, jeg vil jo helst gjøre ting riktig fra og med første forsøk :D.

Innledningsvis burde jeg ha nevnt at jeg for kort tid siden fikk tak i en del fabrikkladet CAS ammo fra Winchester som ga grei presisjon og ikke minst en grei rekyl, det er det jeg ønsket å replikere ved å lade selv nå.

 

Jeg er ellers ikke medlem i SWS, tror ikke det finnes en gruppe for dette i Stavangerområdet hvor jeg bor. Jeg vurderte CAS for noen år siden og kom litt av det hele etter en stund. Såkalte westernvåpen blir jeg imidlertid aldri ferdig med, selv til jakt vurderer jeg "irrasjonelle" våpen som bøylerrifler (30/30 til rådyr etc.) og igjen har jeg latt meg friste til å vurdere å handle en spagetti-Winchester på sikt. Fra før tilhører jeg en vennegjeng som skyter med både håndvåpen og rifler som har et visst nostalgisk preg over seg :) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...