Jump to content

Presisjon i aluminium kontra stål låskasse.


Falk

Recommended Posts

Enkelte våpenprodusenter lager låskasser i aluminium for å få ned vekten på riflen. Derav er Mauser M03 sin modell som kan leveres med aluminium låskasse. Så det jeg lurer på er om aluminium kassen er sterk nok til at presisjonen holder seg med flere skudd? Og vil det være noe forskjell på presisjonen på en rifle med aluminum låskasse kontra samme riflen med stålkasse?

Link to comment
Share on other sites

Nå ville ikke jeg kalle alu låskasser for låskasser, ville heller kalle de glidestykke eller noe i den duren. De fleste modellene jeg har vært borti så låser sluttstykket i pipa å ikke i låskassa. derav så har du ikke det samma stresset på kassa som du får i en tradisjonell låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at børser med aluminiumskasser hadde vært i salg om det hadde gitt noe

vesentlig utslag på presisjon. Mauser har vel for godt rykte til å ta slike sjanser.

Dette med aluminium blir like mye synsing og personlig valg fremfor om det i praksis gir noe

endringer på 5mm sammenlignet med en stålkasse. Så lenge bolten låser i løpet så

blir kassa bare en mekansime for boltføringen og for å feste avtrekk og kikkert i.

 

Foresten lurer jeg på hva folk legger i presisjon. Er det samling på innefor 15mm, 30mm, 60mm ?

Hvordan luker man bort usikkerheter i presisjon som tilfalles skytter, ammo, dårlig dag, slitne

øyne, feil jakke, influensa, kalde fingrer, etc ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...