Jump to content

Løpsslitasje på ultra mag....


Kammerherren

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å planlegg en langholdsrigg, og i den samenheng må en velge ut den riktige patronen for formålet. Jeg har lest en del om dette og kommet frem til at 338 RUM er et godt alternativ til 338 Lapua mag, pga prestanda og pris på komponenter. 338 Edge er jo også et alternativ, men jeg føler at 338 RUM er litt med "hyllevare" uten at dette nok betyr stort siden det vil bli ladet hjemme. En kunne selvfølgelig se på mindre patroner, men jeg har lyst til å ta den til dels helt ut med en patron som gjør jobben på alle hold.

 

Så til spørsmålet, er det noen av dere etablerte langholdsskyttere som har opparbeidet egen erfaring med løpsslitasje på de forskjellige 338 patronene? Hvor mange skudd kan en regne med at løpet klarer? Ser for meg at det vil bli skutt med 250 og 300 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Så til spørsmålet, er det noen av dere etablerte langholdsskyttere som har opparbeidet egen erfaring med løpsslitasje på de forskjellige 338 patronene?

 

Nå kan ikke jeg svare for "de andre" 338 patronene, men løpet i min 338 RUM har passert 1000 skudd nå.

Friflukten har økt litt (som forventet), men har beholdt presisjonen så langt.

 

Hadde en økt på banen siste Lørdag, og det klang i selvanviserene på 4-5 og 600 meteren med de anviste klikkene ifra skytekortet.

Kontrollskuddet etter langholdsskytingen satt midt i tieren på 100 meterskiven.

(jepp, jeg starter skytingen på langholdene, mere morro det synes jeg..........det å ratte opp 73 knepp, korrigere for vind og drift....puste, sikte, avtrekk............klaaang!! Noe eget med det :wink: )

 

Jeg har nesten utelukkende skutt med 250 grs Lapua Scenar med følgende drivstoff:

N-570

Accurate-8700

og en "sen" lott med Norma-15.

Hastigheter ifra 880 til 925m/sek.... :shock: ja ja I know.....den er heit!!

 

Ting jeg har lagt vekt på er:

nitidig, og ofte pussing

få olje inn i løpet hurtigst mulig etter skyting

aldri varmskyte løpet

 

Og som du så treffende sier....."den gjør jobben på alle hold" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...