Jump to content

6,8mm SPC


Jeger'n

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med dette kaliberet? Vurderer en ombygging av en Vixen og så da for meg at dette var ei hylse som kunne passe. Innbiller meg at ei 6mm BR hylse blir vel "tjukk i ræva" for disse slanke kassene. Kanskje skulle jeg valgt et annet kaliber til samme hylsa, men så spørs det hvor sært det skal være for at man rimelig kurant skal få fatt i det man trenger. Har imidlertid ikke lyst til å gå for ei .223 hylse.

 

Er også på utkikk etter gode temmelig rundnesede kuler, både helmantel og blyspiss, i dette kaliberet evt annet kaliber som jeg kan bruke i denne hylsa. Leita litt rundt på forskjellige nettsider, men passe tunge kuler er "alltid" spisse. Bruksområdet for våpenet vil hovedsaklig være skogsfugl (derfor rundnesede er ønsket), bever/rev og kanskje en tur på rådyrjakt om sjela aksepterer ei rifle i stedet for kombi'n.

 

Gode ideer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp siste nr av våpen tidningen. Moen har testet kaliberet der, han ble ikke spesielt begeisteret.

Jeg derimot har bygd min 222 vixen til 6.5 Grendel. Der får du runde helmantel og moderat fart.

Jeg har ladet 100grains FMJ Lapua til 810 m/s i utgang, dette ble en meget presis ladning som er veldig snill med rype "slaktet". Har foreløpig begrenset erfaring med kaliberet men har skutt 8 ryper 20 talls kråker og en rev. Og gleder meg til fortsettelsen.

Les mer om kaliberet på 65grendel.com eller spør mer om kaliberet, så skal jeg svare det jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...