Jump to content

Fuktighet i patroner.


Jo85

Recommended Posts

Hei. Har fått tilbud på noen gamle 303British til 2.- stykk. Dette var i utgangspunktet for samling, men siden jeg har en Lee Enfield er jo fristelsen til å skyte noen der:) Men så har det seg sånn at selger sier han har prøvd patronene og at mange av dem fører til klikk. Grunnen til dette er fuktighet.

Så kommer spørsmålet. Kan det være farlig og skyte gamle patroner med mulig fukt, eller er worst case at det blir klikk?

Hvis det viser seg sånn at de fleste klikker, er det da fortsatt verdt å kjøpe dem, for så å skifte tennhette og mulighens krutt?

Annen tanke er kanskje å trekke ut fuktigheten med silica gel? Tviler litt på den, men man vet jo aldri :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at silicagel skulle kunne klare å "suge" ut fuktigheten i patronene.

Da måtte du hatt et 100% tett sted hvor du hadde lagt alle patroner og masse gel.

Men jeg har den oppfatning av at kruttet er så tørt (var), så det suger fuktighet sikkert like godt som gel'n forestiller jeg meg.

 

I følge en erfaren børsemaker og skytter, så var litt irr på patronene et tegn på fukt, og kunne føre til klikk pga at kruttet hadde pakket seg, igjen pga fukt. Men så lenge patronen kamrer riktig så var det ingen fare med børsa sa han og en annen erfaren skytter som var tilstede.

Klikk eller ufulstendig forbrenning av krutt var det som kunne skje.

Her bør man vel være obs dersom det skulle fise i det man trekker av. Da bør man vel sjekke løpet for prosjektiler.

 

Personlig så hadde jeg vel ikke skutt disse dersom det viste seg at det var mye klikk.

Fra 5-10 % og oppover, så hadde jeg nok kassert de. Banke ut kula og lade på nytt er jo selvsagt en mulighet.

 

Ser du noe irr på patronene da? Ved hetta eller vel kraven? Det er vel "værre" at hetta blir fuktig enn at kruttet skulle få litt fukt skulle jeg tro. Uten at jeg har tatt noen professorgrad på det området.

Link to comment
Share on other sites

Om skuddene er en 30-40 år eller mer kan det vel godt være hettene som er årsak til klikk også.

Svært vanlig med f eks 50 talls produsert Raufoss i 7,92 uten at disse har vært utsatt for spesiell fuktbelastning.

Kanskje har kvalitet på hettene minst like stor betydning som kruttet for om gammel ammo smeller eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...