Jump to content

Howa 1500 Axiom


oglan

Recommended Posts

Både jeg og stebrodern har en HOWA M1500 Axiom (.308win), du ender opp med en rimelig tung platform.

Men det er noe av det mest stabile jeg har skutt med, det som virkelig gjør seg er den utdragbare kolben, vi jakter mye sel og siden det er på vinteren vi jakter har vi mye klær (regatta dress) på oss, da er det lett og fort gjorrt å juster lengden på rifla til mengden av klær vi har på oss.

Stokken fjerner også endel rekyl (ikkje at det er så mye på .308win), men ender nok opp med en bedre platform når det er småe mål på litt hold.

Datteren (10-12år) til en jaktkompis ligger på skytebanen med min rifle og skyter reva av mange av de "gamle", dette sier litt om platformen du ender opp med :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært uheldig du da!

Avtrekket på min Houge modell var bra.

Og med litt leiting på nettet og litt justering selv så synes jeg det er helt supert til jakt.

Har bestillt 3 stk Axiom kolber fra USA, som kommer i posten til uka. (bestillt for 2kompiser også)

Gleder meg til å test skyte neste lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Du ender også opp med et avtrekk som er så ræva at jeg solgte børsja etter en mnd :wink:

 

Det er forskjell på å ende opp og å slå seg til ro med noe. Selv har jeg to Howa 1500 som jeg har justert avtrekket på. Disse ligger på 1 kg og har bortimot null kryp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du ender også opp med et avtrekk som er så ræva at jeg solgte børsja etter en mnd :wink:

 

Har 2 Howaer fra før og begge har bra avtrekk, men dette er en annen stokk som jeg lurer på hva folk mener om.

Skal ikke bestille enda da jeg vil ha den i 338 wm. Jaktdepotet får de inn ca Mars-April.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har selv en i 308 og er strålende fornøyd. Det man må tenke på når man kjøper en slik, er vekta. Jeg har tofot og en 3-12 x 56 doctor som gjør at den ikke blir noe lettere av den grunn.

Jeg har lest mye rart om avtrekkene til Howa, men mitt har vært bra siden dag 1 og jeg har ikke gjort noe som helst med det. Med nato ammo skyter den 5 skudd i en femmer på 100 meters banen. Det skulle være greit nok i en "ut av boksen" rifle, selv om det sikkert kommer mange svar som sier at de skyter MYE bedre en dette. Kjøpte noen billige Fusion skudd til jakt og de gikk likt som nato ammoen så det ble ikke noe skruing der. Kommer til å bli noe hjemmelading etterhvert og håper på at femmeren kan byttes med ei krone.

Har nå jaktet en sesong med rifla og kan vel kun peke på 2 negativer ting, og det er plassering av sikring og vekta (men det viste jeg om)

Link to comment
Share on other sites

Du ender også opp med et avtrekk som er så ræva at jeg solgte børsja etter en mnd :wink:

 

Da er det vel bare å justere avtrekket da. Jeg justerte avtrekket på min howa til ca ett kg og jeg fikk bort alt krypet. Enkelt og greit. Avtrekket har holdt seg helt som det var etter at jeg justerte det for snart 2 år siden

Link to comment
Share on other sites

Har selv en i 308 og er strålende fornøyd. Det man må tenke på når man kjøper en slik, er vekta. Jeg har tofot og en 3-12 x 56 doctor som gjør at den ikke blir noe lettere av den grunn.

Jeg har lest mye rart om avtrekkene til Howa, men mitt har vært bra siden dag 1 og jeg har ikke gjort noe som helst med det. Med nato ammo skyter den 5 skudd i en femmer på 100 meters banen. Det skulle være greit nok i en "ut av boksen" rifle, selv om det sikkert kommer mange svar som sier at de skyter MYE bedre en dette. Kjøpte noen billige Fusion skudd til jakt og de gikk likt som nato ammoen så det ble ikke noe skruing der. Kommer til å bli noe hjemmelading etterhvert og håper på at femmeren kan byttes med ei krone.

Har nå jaktet en sesong med rifla og kan vel kun peke på 2 negativer ting, og det er plassering av sikring og vekta (men det viste jeg om)

 

 

+1, eg har nøyaktig samme erfaring med min, men har ikkje skutt mer en 50-60 skudd enno. Brukes kun på bane så vekta er ikkje nogon problem :D

Dave

Link to comment
Share on other sites

kan man sette stokk med frittstående pistolgrep på hvilken som helst jaktrifle?

trudde også at kolben måtte være fast?Mvh

Mats :roll:

 

Kun hagle som har regler om pistolgrep. Ikke rifle. Kolben kan være justerbar på lengde, men ikke sammenleggbar.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Du ender også opp med et avtrekk som er så ræva at jeg solgte børsja etter en mnd :wink:

 

Da er det vel bare å justere avtrekket da. Jeg justerte avtrekket på min howa til ca ett kg og jeg fikk bort alt krypet. Enkelt og greit. Avtrekket har holdt seg helt som det var etter at jeg justerte det for snart 2 år siden

 

 

sikringa var også helt på tryne plasert i forholdt til raske skudd på drevjakt,,,,,,,,,,,,,,Nei jeg kjøpte meg sauer outback jeg........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...