Jump to content

Tofot eller frontrest - ja takk, begge deler?


Øvrigar'n

Recommended Posts

Driver og verker etter å begynne med litt skyting på lange hold og da dukker behovet for skytestøtte opp. Tenker også på å bedrive litt BR50 med samme våpenet. I tillegg er en form for krykke utrolig kjekt når man skal teste ammunisjon.

Våpenet er beskrevet her.

Jeg har skrudd inn hurtigfester for reim i stokken. Disse sitter meget godt og kan sikkert brukes som feste for tofot.

 

Jeg kommer til å skyte i terreng med vekslende helning. Ser for meg at det er et must å kunne regulere høyden på den fremre støtten raskt og effektivt.

Mobilitet er igrunnen ikke et tema. Det spiller ingen rolle om støtten er tung eller sitter fast på våpenet. Jeg skal uansett ikke bevege meg langt med dette utstyret.

 

Noen som kan si litt om fordeler/ulemper med tofot kontra frontrest?

Kanskje noen vil dele praktiske erfaringer med slike skytestøtter?

Eller noen vet kanskje om produkter som er å anbefale, eventuelt ikke å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at to-fot kan gi forandring av treffpunkt ved forskjellig underlag.

 

Jeg får bedre sammlinger når to-foten har et mykt underlag som feks. sand. Og dårligere på betong underlag. Får også høyere treffpunkt på betong underlag.

Bruker nå frontrest, og synes det fungerer bedre enn to-fot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svar!

 

Etter å lest deres erfaringer og sjekket litt rundt så har jeg bestilt julegave til han far i heimen. Det ble en Caldwell Rock BR Competition frontrest og tilhørende bagger. Blir spennende å teste utover vinteren. Regner med at jeg får eliminert skjelvingen jeg får når jeg ligger med vanlig anlegg slik at ulikt rekylopptak og manglende evne til å lese vind virkelig blir synlig. Burde nok kjøpe en kartong med noe beroligenede i samme slengen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med frontrest Øvrigar'n. :D

 

Du vil oppdage at det er ingen dans på roser å skyte fra rest.

Det er mye trening i å holde børsa på best mulig måte for å få likt rekylopptak og avtrekk hver gang skuddet går. Men dette er morro!

 

Hvilket kaliber er det på børsa du skal bruke i frontstøtta?

 

Edit: leste første innlegg en gang til.. BR50 = 22LR. ... Til lange hold. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med frontrest Øvrigar'n. :D

 

Du vil oppdage at det er ingen dans på roser å skyte fra rest.

Det er mye trening i å holde børsa på best mulig måte for å få likt rekylopptak og avtrekk hver gang skuddet går. Men dette er morro!

 

Hvilket kaliber er det på børsa du skal bruke i frontstøtta?

 

Edit: leste første innlegg en gang til.. BR50 = 22LR. ... Til lange hold. :)

 

Ja, jeg tenker jeg skal strekke meg til en 70-80 meter med detta utstyret :mrgreen:

Men på litt sikt har jeg lyst til å prøve "årntli" langholdsskyting med samme børsa (har 6,5x55 pipe også).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...