Jump to content

Feste til miragebånd, et lite prosjekt.


Arrowmaker

Recommended Posts

Jeg tenkte ikke på noen publisering da jeg startet på dette. Derfor ingen bilder av prosjektets gang. Og det tipper jeg dere er glad for med tanke på kvaliteten på det ene bildet som er postet :lol:

 

En roteskuff med deler kan være nyttig å ha. Kona og jeg fant ut at vi måtte ha miragebånd på jaktfeltriflene for å kunne skyte mer og vente mindre. Jeg poster dette her da det muligens er flere med samme behov for fester. Det er mange varianter av miragebåndfester, for eks slangeklemme, noe som gjør nytten, men ikke er veldig pent. I roteskuffen fant jeg en løpstubb fra en M67 med framsiktet. Ved litt måling fant jeg at hylsa kunne brukes på min 19mm S&L pipe med litt tilpassing. Hylsa for hullkornet ville passe konas 202 pipe på 17mm med litt mer tilpassing. Det eneste jeg trengte nå var å splitte avstandsfoten mellom hylsene, så etter måling og rissing ble den gnagd i to med baufil. Hylsa til 202n ble borret opp til 17mm og tilpasset med Dremel og sliperondell. Den andre hylsa trengte bare fintilpassing med Dremelen. Rampa på hylsene ble rettet opp med fil og nye hull for krysspinnen borret. For å gjøre hylsene litt pener i mine øyne ble rampene filt til fasong. Hylsa ti S&L'n ble pusset og polert til samme finish som pipa og hylsa til 202'n glassblåst for å gi samme finish som pipa på 202'n. Etter en tur i blåneringskar er hylsene klar for montering. De vil bli limt fast med Loctite 638.

Bare for å nevne det så er bakre feste på S&L'n den fremre baseskruen på kassa, og på 202'n er det et skruehull på pipa ca under objektivet på kikkerten. Dette er for en 3mm skrue.

a9r62d.jpg

Og bare så det er sakt, det miragebåndet på bildet skal ikke på min S&L :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...