Jump to content

Er det noen som støper kulene sine selv?


sirhitalot

Recommended Posts

støping av kuler er / var helt vanlig for ikke så lenge siden. Har støpt litt selv men da bare til revolver.

Har ladet 6,5 x 55 og 30-30 med bly (men de er vel strengt tatt ikke moderne patroner :lol: ) uten problemer

dette er slettes ingen heksekunst eller videre spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp :-)

Vær oppmerksom på at du ikke kommer opp på mantlet nivå med støpte kuler, med mindre du velger en patron passer til det. En typisk blykulepatron er grov (sånn ca .358 og oppover) og har moderat hylsevolum - eksempelvis 358 Winchester. Med den og tilsvarende eller grovere patroner kan du få gode ytelser med blykuler - også til jaktbruk. Et annet eksempel er 45-70, som i utgangspunktet er en blykulepatron.

 

Til pistoler og denslags er blykuler selvskrevne for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt masse med støpte kuler i de fleste kalibre fra 222 til 460W,by.

Best presisjon og funksjon får du på de litt grovere kalibre,der hastigheta ligger på rundt 700m/sek.

Det er nettop her jeg bruker nesten utelukkende støpte kuler på min 416 Rem mag og 444Marlin bøylerifle.

Mantlede kulenr til 416 kalibret får man ikke tak i under 10 kr /stk,mens en støpt kule koster 40 øre i gaschek.

I cal 308 har jeg en H&K 770 og en SL7 som begge går like godt med støpte som med mantlet ammo.Dette er kuler som lades opp mot 800m/sek.H&K rifene har polygon riffling i pipa og jeg tror det er derfor de samler så bra.

Det er klart at støpe utstyret koster noen kroner i innkjøp,men dette utstyret blir jo brukt til å støpe pistolkuler også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...