Jump to content

Lokking av elg


Knotten

Recommended Posts

Hei

 

Har jakta elg nokre år nå, men ikkje fått heilt take på dette med lokking.

Eg kunne godt tenke meg å lært litt om lokking av elg for å ha det som eit suplement, og lurer dufor på følgjande:

Finnes det noko godt materiale i form av lydopptak for å lære dei forskjellige lydene?

Her er eg intresert i filmer ol. er og intresert i skriftleg materiale omkring temaet.

Ellers så blir eg glad om nokon har eiga erfaringer som dei vil dele med meg.

Kva tid lokker du? Frå post, når du går med bandhund eller ved smygjakt.

Kor ofte skal ein lokke? Kva skal ein sjå etter i terenget? Brunstgroper ol.

Er intresert i alle tips.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Lokking av elg er det nok maaaaange som kan mye mer om enn meg, men kan skrive litt om min erfaring.

 

Jeg bruker som regel lokking mest i starten av jakta (25.sept), bruker da kontaktlyd og kuas brunstlyd. Det har resultert i et noen fall og da som regel på unge okser som kommer inn. Har også lokket inn større okser men uten felling.

Har også brukt lokkelyder når jeg oppdaget elg...og skal prøve få de nærmere eller til stå rolig.

 

Det finnes også endel instrumenter som simulerer elglyder......jeg har ikke benyttet meg av disse da jeg synes de ikke lager så bra lyder. Er liksom litt metallisk eller kunstig med de. Mulig de fungerer, men jeg har ingen erfaring med det.

Jeg anbefaler at du lærer deg lokke med stemme/hender....

 

Vil anbefale deg kjøpe filmen på veideren.no om elglokking. Den er veldig bra og fin og ha når du ønsker lære deg lokking.

 

"jakten på storoksen" av Clausen/Blom har også bra klipp med lokking.

 

Lykke til med elglokking, det er kjemepespennende og gir opplevelser som aldri glemmes......

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Er det filmen elgjakt, elghunder og lokking du mener?

Lokker du frå post?

Eg har hørt folk som lokker både på film og i verkelegheita, men eg klarer ikkje å seie kva som td. er kontakt lyd og kva som er brunstig ku osv. er det eg er ute etter å lære litt om før vi har oss ut i skogen for å trene.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Du finner masse på steder som youtube

Her er en liten snutt.

Ellers så er Clausens film Drømmen om Storoksen å anbefale. Martin Blom er en habil lokker.

 

Hvis du har problem med å lage lyden med stemmen går det an å jukse litt.

Ta en tom blikkboks, lag et lite hull i bunnen, tre en snor med knute på gjennom.

Fremgangsmåten med lokkinga er som følger; fukt snora, hold den mellom fingrene og dra. Etter litt trening vil du med blikkboksen og snora lage den såkalte kontaktlokken (korte drag).

Sjøl bruker jeg egen stemme, men blikkboksmetoden måtte prøves, og det funka!

 

Tidlig morra og mot kveld er de beste lokketidene. Hvis det er bråkete føre å gå i pleier jeg å lokke kontaktlåter (lavt) med jevne mellomrom mens jeg går. Får du høre en okse komme lokkende er det som regel bankers hvis vinden er grei.

Vær klar over at elgen ikke nødvendigvis alltid svarer deg, så vær tålmodig.

Får du se elg som har sett deg, men på for langt hold funker det svært ofte å gå rett mot elgen og lokke samtidig. Ofte blir elgen stående til du er godt innenfor skuddhold. Har lyktes med denne taktikken sjøl en del ganger.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Er det filmen elgjakt, elghunder og lokking du mener?

Lokker du frå post?

Eg har hørt folk som lokker både på film og i verkelegheita, men eg klarer ikkje å seie kva som td. er kontakt lyd og kva som er brunstig ku osv. er det eg er ute etter å lære litt om før vi har oss ut i skogen for å trene.

 

Knotten

 

Det er den filmen ja....da lærer du alle de forskjellige lydene. Blir behørig demonstrert og forklart.

 

Jeg lokker fra post mest ja.....men også når jeg gått i skogen.

 

lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Under elgjakta i høst en morgen,skulle laget ut på post, 13 poster. Jeg gikk opp en tømmervei,sammen med en annen kar. Vi skilte lag et stykke opp i veien ,da jeg skulle lenger opp. Rett etter smalt det fra han, og han rapporterte at det lå en kalv,og at kua dro oppover lia. På vei oppover tenkte jeg at jeg kunne lokke litt forsiktig,jeg har prøvd før,uten resultat :? . Etter et par-tre forsiktige grynt, fikk jeg svar ca, 200 meter oppi lia :shock::D:?: . Jeg syntes jeg kjente igjen lyden som oksegrynt. De var litt som 'ooeehhhh'. Jeg lokka,den svarte, og sånn holdt vi på i en liten time, mens den nærma seg. Men den ante vel uråd,for når den var på 50 meter inni skauen(det var 5 cm ny sporsnø) dro den over til en annen post,som så det var en 6 takker. Og vi skulle ikke ha mindre enn titagger den dagen :) . Men alikevel ble det en uforglemmelig opplevelse i elgskogen :D

Link to comment
Share on other sites

Er dette eg har tengt litt på eg og, det tilfører jakta enda mere spenning.

Og så er det jo situasjoner der det kan ha stor nyttverdi og. Veit om at når det blir skutt ku frå kalv ved uhell, så er det enkelte som lokker inn kalven.

Hvordan tar dere hensyn til været da? Elgen vil vel prøve å nærme seg med vinden mot seg, eller kome rund for å få været? Sitter dere så høgt som råd i terenget?

Lurer og på hvor lang tid det kan ta før elgen kommer og da hvor lenge du bør sitte etter at du har lokka?

Var ein på youtube som prata om at elgen var fleire km unna.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...