Jump to content

Odin krutt


høggern

Recommended Posts

Hei Høggern.

 

Jeg kjøpte meg 5kg med dette kruttet nettopp pga pris.

 

Har ladet endel 6.5X55 med 120grains sierra.

Og har også ladet med kruttet i 308win. Der har jeg brukt 150 grain sierra og 168 grain sierra også 168 grain partizan.

6.5X55en som jeg har ladet har blitt brukt i en Sabbati model 90. Og samlingene ser helt fine ut.

308win har blitt ladet til en Sauer 200STR og i en Remington 700. Samlingene der er det heller ikke noe og si på.

 

Ladedata på boksen er kun til lettere kuler i kaliber 6.5X55. Og kruttet støver litt(ett slags sølvaktig støv). Men det brenner reint i løpet og lager ikke mere gris enn andre krutt med samme brennhastighet. Etter å ha ladet litt og studert tabeler så virker det som den lotten som selges nå.(lotnr:1592105) Har en brennhastighet som tilsvarer N-550. Men har litt større hylsefyllingsgrad så i 308win får du fulle hylser før du får max kammertrykk.

 

Skulle det være noe mere du lurtepå så er det barre og spørre. 8)

Link to comment
Share on other sites

Oppgitt ladedata ja.

 

Kulevekt: 6.5gram. Patronlengde: 71.5mm. Min kruttvekt 37.8 grain ca 800m/s MAX: 41 grain og ca 875m/s

 

Kulevekt: 6.9gram. Patronlengde: 75mm. Min kruttvekt 37.8 grain ca 800m/s. MAX: 41 grain og 875m/s

 

Kulevekt 7.8gram. Patronlengde: 75mm. Min kruttvekt 39.9 grain ca 800m/s. MAX: 42grain og 875m/s

 

Det er ikke oppgitt løpslengde men når jeg spurte de så sa de at de hadde brukt ett 71cm langt løp til dataene sine.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg får ikke dårligere pressisjon med dette kruttet enn andre typer jeg bruker.

 

Eks. 150grain Sierra MK i 308win. 45grain N-11 5 skudd hundremeter 25mm med diopter.

150grain Sierra MK i 308win. 46grain Odin 5 skudd hundremeter 25mm med diopter.

 

 

Med kikkertsikte på Remingtonen og 168grain Sierra kuler har jeg flere ganger samlinger ned mot 10mm og som regel rundt 15-20mm.

 

I 6.5X55 med 120grain Sierra MK har jeg som regel samlinger rundt 20mm med tynt jaktløp i ei ubedda rifle.

 

Så presisjonen er det ikke noe og si på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
har du målt hastighet på 308w ladningene dine?

 

 

Ja jeg har det...Har ikke data nå...er borte denne helga...Men jeg skal skrive de så fort jeg kommer hjem.

 

Mener det var rundt 800m/s i Remingtonen med 56cm løp og litt over 800 i 70cm Sauer løp med både 150 og 168 Grain Sierra of 168Grain Partizan.

Link to comment
Share on other sites

har du målt hastighet på 308w ladningene dine?

 

Da er jeg hjemme og har funnet frem boka.

 

Hastigheter er som følger:

 

I sauer med 70cm løp.

 

Raufoss kule: 800m/s

Sierra 150grain og 168grain 810m/s

Alle ladninger er med 46Grain Odin.

Patronlengde 71mm.

 

Remington med 56cm løp.

 

Raufoss kule: 780m/s

Sierra 150 og 168grain: 785m/s

Alle med 46grain Odin

Patronlengde 71mm

 

Har også skutt med andre kuler med det er disse jeg bruker mest.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bestemt meg for å prøve Odin krutt i bls.6.5x55. Det er jo 2 argumenter som taler for dette; tilgjengelighet og pris. Lurer i denne forbindelse på om det er noen som har erfaring med tennhettene fra Odin. Der de ikke har hatt krutt i det senere, som jeg handler, har de ikke tennhetter heller så begynner å bli dritlei hele greia, så om tennhettene fra Odin er brukbare så kommer jeg vel til å bruke de også. Hadde man kommet over en litt raskere lott kunne kruttet sikkert blitt brukt i 6 BR også. Blir spennende å teste det, men tidligere erfaringer i denne tråden virker jo lovende.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sniper-Arne.

 

Jeg har tenkt på og prøve de hettene selv...Tenker det blir en tur til dokka til uka...Så da blir det tennhetter og mere krutt...Kan komme med erfaringene her hvis du ikke har det travelt med og handle selv?

 

Og kruttet er det ikke noe tull med som jeg kan se....Kan også høre om de har en annen lot da hvis det er av interesse?

Link to comment
Share on other sites

Hei Sniper-Arne.

 

Jeg har tenkt på og prøve de hettene selv...Tenker det blir en tur til dokka til uka...Så da blir det tennhetter og mere krutt...Kan komme med erfaringene her hvis du ikke har det travelt med og handle selv?

 

Og kruttet er det ikke noe tull med som jeg kan se....Kan også høre om de har en annen lot da hvis det er av interesse?

 

Høster gjærne av dine interesser. Har igjen noe krutt og tennhetter enda så jeg klarer meg fint ut sommer'n vil jeg tru, men slik som situasjonen har vært i det senere så har man jo lært seg å handle inn i god tid. Man må jo pent det, hvis ikke kan man risikere å gå inn i konkuransesesongen uten muligheter til å lade, og det er jo krise.....

 

Hadde vært interesangt å vite om lotvariasjonen er stor på kruttet og om hvordan tennhettene er. Etter det jeg forstår så har de kun en type krutt for 6.5/308 og denne kan vel antas å ligge i brennhastighetsområde i nærheten av Norma 11 og NC96M. Jeg kommer til å bruke dette kruttet mest til 100 gr Rekrutt og 130 gr DL i 6.5 hvis jeg får grei presisjon, men hvis kruttet er bra så kan det jo også brukes til mye annet rart også hvis man finner ut hvor man ligger på skalaen ift. brennhastighet. Med data på boksen og kronograf skulle jo ikke dette være noe "hokus-pokus" hvis man fremviser forsiktighet, og har tida til det.

 

Har hørt rykter om at dette kruttet er særdeles "ureint" og lager mye griseri i kammer og løp, men misstenker dette for å være et rykte som er satt ut av de som vil selge Norma krutt. Ser at Sauer200 STR sine tester viser til at dette kruttet brenner like reint som det meste annet. Er kruttet like godt så er det noen kroner å spare da man skyter 3-4000 sk i året. Man sparer jo tross alt rett over 100-lappen mot å kjøpe Norma skytterlagskrutt. I butikken der jeg handler tar de 380 kr kiloen for skytterlagskruttet til Norma.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det.

 

Jeg har brukt dette kruttet litt og kan ikke si det soter så mye forhold til andre krutt...Litt kansje med ikke mye. Hylsene mine er ikke mere svarte enn med annet krutt så de soter ikke kammer heller. Så det er nok ett rykte fra de som vil selge Norma og raufoss krutt.(det er vell det samme det da :oops: ) Erfaring er at kruttet ryker litt ekstra forhold til annet krutt.

 

Skal du skyte med 100 og 130grains kuler er det data for 100 og 120 gran krutt på boksen hvertfall så da har du ett utgangspunkt for andre kulevekter.

 

Jeg kommer gjærne med mine erfaringer på nettet så andre kan få nytte av det...

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte noen tusen odin hetter på 90 tallet. ikke noen forskjell i forhold til andre hetter jeg brukte i den perioden. fikk en klikk på 3000 hetter tror jeg det var. ellers funka de fint.

 

brukte odin krutt i samme periode. det kruttet som var dengang var omtrent som N150 og NC96M krutt. ladevekt på ca 40 grs, 9 grams kule i 6,5X55 og 800 msek.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer gjærne med mine erfaringer på nettet så andre kan få nytte av det...

 

Da venter jeg i spenning til du får testet hettene og pratet med karene på Dokka. Er alltid greit å gå den oppgåtte løypa når man er lat... :)

 

Hehe...

 

Vel jeg fikk tatt turen og handlet idag og fikk samtidig snakket med de om kruttet dems. De tar inn nytt krutt hvert 3 år :shock: (de fikk nytt krutt ifjor sommer) Kruttet kan derfor variere endel i hastigheter men det pleier ikke være så mye sa de. Hette er som høggern sier like gode som andre typer men jeg skal teste de når jeg får fikset ladepressa mi. Regner med å få testet til uka. Kaliber 308win og 6.5X55 skal jeg bruke de i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel bedre sent enn aldri eller hva?

Jeg sa jeg skulle teste de odin hettene litt....

 

Det er nå blitt gjennomført. (har tatt litt tid pga ferie osv)

 

Siden jeg ikke orket og gjøre dette på en omfattende måte har jeg tatt en av mine gamle trofaste ladnnger og bare byttet hetta.(ladninga er svak og bytte av hette skulle ikke være noe problem)

 

Ladninga er (308win):

 

Sellier og bellot 147grain FMJ

PMC hylse

Winchester LR hette.

Patronlengde 71mm

RP-11krutt.

Hastigheten pleier og være ca 780m/s i Remingtonen og presisjonen er 20mm med 3 skudd på 100meter.

 

Resultatet ble: 3x3skudd. 17mm, 23mm, og 20mm. Uforandret presisjon med andre ord.

Hastigheten ble økt med ca 10m/s så det er heller ikke store forandringen.

 

Dette var bare en liten test, men hettene har potensiale og kommer til og bli mere testet og brukt utover vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Har testet litt odin krutt selv. Det som har gått bra tidligere i min S&L M97DL kaliber 6.5x55 er 38 gr VV N150 og 100 gr Norma Rekrutt kule. Dette har gått i underkant av 20mm- 5 sk på 100m-. Hastighet på disse har vært 845 ms. (I 65 cm S&L pipe) Med dette i minne så testet jeg Odin kruttet med samme kulene. Som skrevet tidligere virker dette kruttet å være en del tregere så jeg begynte på 39 gr. Her var ikke presisjonen det helst store, SD og ES var langt over det akseptable. Snitthastighet var 795 ms så jeg gikk opp 1 gr. 40 gr fikk en hastighet på 815 ms og ES og SD var mye lavere enn tidligere. Testet 2 samlinger på skiva. Med ett par slengere så ble den ene gruppa ca. 20 mm og den andre gruppa der, jeg klarte å skyte i benk uten å drite meg ut, ble kun ett litt avlangt hull. Samlinga ble ca.12mm.

 

Mine konklusjoner så langt er

-at kruttet leverer bra presisjon i min 6,5

- at det er en del tregere enn f.eks N150 og N11

- at kruttet brenner like reint som andre kruttsorter

- at du får like bra presisjon som med langt dyrere krutt

- at kruttet renner som vann i kruttmålet og er serdeles behagelig å bruke sådan.

 

Skal gå opp 0.5 og 1 gr til for å komme opp i hastighet som passer på løpeelgen med disse kulene. Skal raportere hvordan det går. Skal etter hvert også teste hvordan dette kruttet fungerer i 6 BR med 107 SMK. Dere hører fra meg, hvordan dette går. Så langt er jeg meget positiv til dette kruttet, og kan avkrefte tidligere rykter om at kruttet er møkkete og leverer dårlig presisjon. Kort og godt mye "bang for the buck", og ikke minst....det går ann å få tak i. :)

Link to comment
Share on other sites

Testet litt mer av dette kruttet i dag. Mine tester viser at 30,5 gr Odin i min 6 BR med 22"" rustfri Lothar Walter pipe gir samme hastighet som 29.1 gr N140 altså ca. 780 ms med 107 SMK Moly. Dette kruttet antas å være i samme brennhastighetsområde som N11 og N150. Dette kan jo variere på lott både i N11 og Odin.

 

Jeg kan også konkludere med at dette kruttet ryker mindre enn N11 i mine 6 BR ladninger og at det går like bra. Hadde kun med 2stk 5-skudds ladninger på bana i dag og de samlet henholdsvis 11 og 13 mm på skiva på 100m. Dette holder i lange baner til mitt bruk.

 

Testet også 40,5 gr Odin i 6.5x55 med 100 gr Norma rekrutt kule. COL= 72.5mm. Hastighet 830 ms. Disse ble ikke testet på skiva i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 months later...

Har ladet litt til 30.06 i en gammel mauser og har brukt 55grain bak 150grain Sierra Match King og Game King. Og 54grain bak ei Hornady Interlock kule. Har brukt Odin hylser og Federal tennhetter. Patron lengde 82mm med Sierrakulene og satt til krymperilla i Hornady kula.

 

Ikke hatt mulighet til og kronografere ladningene enda da kronografen er død. Men hylsa viser ikke noen trykk tegn og hettene er fine. Alle samler under 35mm og på samme sted(på 100meter) i mausern. Så da er jeg ladet til trening, rådyr og hjortejakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...