Jump to content

jakt og langholdskikkert?


stuegris

Recommended Posts

Hva skal man kjøpe? tenker da ikke først og fremst på merke, men på finne en mellomting mellom det å drasse på en stjernekikkert og ett glassøye. Hvor langt bør man strekke seg i begge retninger og hvorfor? Er kikkerten nevnt under grei eller bør man velge x 42 i stede for x50? Hva med forstørrelse? Så kommer man til valg av rektikkel. Mil. dot. p4(er det samme som mil.dot, men med streker i stede for "dotter"?

 

Har lett litt rundt på nettet og finner ikke ut om police marksman 4- 16 x 50 fåes med cm klikk. Var også inne på schmidt og bender sine sider for å sjekke, men finner den der kun med cm klikk i ...x 42 versjon. Stemmer dette eller får man dem med cm klikk i x 50?

 

Håper noen gidder å hjelpe meg med min uvitenhet.

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Poacher:)

 

Skal bruke rifla til å skyte kråker og opp til rådyr, samt at jeg har lyst til å prøve meg på litt langhold. Det ser utrolig moro ut så vil gjerne prøve det. Tenkte at mil. dot. i en eller annen form var bra og tenkte å ha retikkelet i 1. billedplan. Når tenker du at jeg "trenger" mil.dot. e.l.? Hvilket retikkel og forstørrelse vil du anbefale og hvorfor?

 

Jeg så at jeg fikk cm klikk på PMII men ikke i 4-16 x 50 kun i x 42, men om du sier at det er slik så takker jeg for det. Om du har noen tips ang. kikkertvalg så tar jeg gjerne imot tips. Som sagt så ønsker jeg å bruke den til alt fra kråke til rådyr (skal stå på en .243 win.) Det kan bli litt jakt i skumring på rådyr, men mest om dagen.

 

Når det gjelder avstander så blir det jo mest til langholdskyting og er usikker på hvor langt jeg kan strekke det med dette kaliberet. Kan 800m. være innen rekkevidde med øvelse og tid (igjen så taes forslag imot med takk).

Link to comment
Share on other sites

Er dette ei rifle du har pr.d.d?

Hvilken kikkert er det på den idag?

 

Jeg ville sett på noe i 2,5-10 eller 3-12 med ca.50 åpning +/- av hva du ønsker.

Se på cm klikk og gjerne mulighet for ettermontering av utv. tårn i høydejustering om den ikke har dette fra før.

Du kommer langt med tysk #4 retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nytt svar Poacher :)

 

Jeg har i dag en Remington spss i cal.243win. Var egentlig ikke så fornøyd med presisjon, men etter at den ble beddet, fått ladd 87grains v-max med 50 grain mrp så er presisjonen veldig bra. Er vel heller skytteren som må trene mer enn våpenet. Har hatt treskuddserier som man nesten kan dekke med en lapp. Har også en a-tec lyddemper (cmm 6 tror jeg den heter). Der står en lepould kikkert på. 3-9x42. den har 1/4 moa klikk. Er ikke veldig fornøyd med kikkert. Det ang. klarhet, skyting i dårlig lys, konstruksjon.

 

Skyter mye på høy forstørrelse når jeg er på bane, så vil helst ha 12x i alle fall på ny. Så forresten at andre her inne ikke bruker høy forstørrelse når de skyter stående. Jeg skyter størstparten av treningskuddene mine stående da det ofte er stilligen jeg skyter i på jakt. Skyter da med max forstørrelse på de to riflene jeg har. Er det lite lurt? Hva er "riktig" lære her?

 

Ser at du skriver at man trenger/er greit med høydetårn. Hva med sidejustering for vind?

Igjen takk :)

Link to comment
Share on other sites

Jo høyere forstrøllelse, desto bedre ser du din egen skjelving og bevegelse på målet. Takler du dette bra er det bedre med høy forstørrelse. Betinger også god øye håndkombinajson og kjennskap til avtrekket ditt, ellers går det som under.

 

Mange (jeg?) sliter med nærver når de ser det skjelver i kikkerten, og overkompenserer for å prøve å stabilisere børsa, og alt blir vondt verre. For disse vil det være bedre å skyte med lavre forstørrelse og heller beholde roen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...