Jump to content

Hjemmelaget ingefærøl


krrm

Recommended Posts

I sommer kom jeg tilfedigvis over http://www.vurt.co.uk/2005/06/15/GingerBeer/ og har siden da med ujevne mellomrom laget noen liter ingefærøl. Framgangsmåten min er som følger:

1) Lag sterk og søt ingefærte

2) Tilsett sitron og litt gjær

3) Sil og tapp på høvelig rene flasker som korkes

4) La stå noen dager (til det blir litt kullsyre)

 

Til ca. 4l. vann bruker jeg en ingefærbit på 10 - 15 - 20 cm, enda er jeg på "jo mer, jo bedre" stadiet. Passelig med sukker, tror det var ca. 2 dl. siste gang og saften av et par tre sitroner. Det trengs ikke så mye gjær (har brukt vanlig fersk brødgjær), en kube på ca. 5 mm. gir lite gjærsmak og mer enn nok kullsyre. Det som skal drikkes først kan stå i romtemperatur, det som skal vente litt, kan settes i kjelleren.

 

Jeg har latt teen stå å trekke ganske lenge, men det fungerer sikkert å bruke mer voldsomme metoder for å få smaken ut av ingefærroten.

 

Jeg vil gjerne ha en litt fyldigere smak, for selv om ingefær smaken er sterk så er den litt tynn. Sitron veier opp noe, men har også prøvd å ha i andre krydder - kanel og stjerneanis så langt. Begge disse fungerer, men jeg kommer til å være forsiktige med dem videre. Nellik er neste på listen. Kan også hende at malt isteden for sukker vil hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...