Jump to content

hva av patroner bruker dere på skogsfugl?


kruttskalle

Recommended Posts

hei kjære kammerfolk! lurer litt på hvordan ammo og shoker folk bruker i hagla si på skogsfuggel :D

 

i år har jeg brukt klever shot i nr 4 (tungstein) brukte open og 1/4 choker.

skøyt en røy på første skuddet med dette oppsettet på veldig kort hold, fungerte fint, ble ikke så veldig mye ødelagt kjøtt heller :)

 

tror jeg skal bytte til 1/4 og 1/2 nå :roll:

 

hva bruker du? :D

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i sesongen bruker jeg cyl i begge løpene, eley alphamax 4`er nederst og remington wigmaster 4`er i det øverste. Dette er fordi jeg oftest avfyrer det øverste løpet på litt lenger hold og remington wigmaster skyter såpass trangt at det ikke er noe problem å strekke holdene til ca 25 m. Når jeg går et sted hvor det er veldig tett og sjansen er stor for at fuglene flyr opp på kort hold, så putter jeg alphamax i begge. Senere på høsten putter jeg kvart i det øverste.

 

Denne kombinasjonen har fungert veldig bra for meg i år (har vel fått 8 skogsfugl).

Link to comment
Share on other sites

En 12/76, nr 4 - er det ideelle for jakt med kaliber 12 - det er ingen fasit svar på dette spm. Og det kommer jo an på hva slags kaliber man har - men som jeg nettop skrev, mener jeg at 12/76, nr 4 er det ideelle, selvom noen mener de skal bruke 4'er hevi shot i kaliber tolv. Smak og behag - ta i betrakning av hva slags terreng du går i og. tett skog, mer spredning, åpne myrområder - kan du tillate mindre spredning da holde blir lengre. Og visa versa - igjen smak og behag - moral.

 

MvH

AslakJFF

Link to comment
Share on other sites

Har byttet til full og trekvart choke sjøl nå. Fuglen drar på litt vel langt hold i blant når man går støkkjakt, så nå prøver jeg skudd på litt lengre hold. Sammen med Eley Alphamax vismuth i str 3 skulle det gå brukbart. Har til gode å skadeskyte med det, så det virker for meg. :) Har forresten satt på holografisk sikte på hagla og. Det ser komplett idiotisk ut, men jeg prøver og ser! Hagla passer meg ikke helt tror jeg (har skutt bedre med kombi og kikkertsikte enn med hagla), så gir dette en sjans neste helg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...