Jump to content

Røyksvagt krutt i haglene mine - Livsfarlig?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har 2 gamle hagler. 2 veldig gamle hagler.

 

Den ene er en Husqvarna rolling block i kaliber 12, og den andre er en Husqvarna hane-hagle i kaliber 16. Jeg har fått disse hos min gamle far. Han påstår at man kan skyte med røyksvagt krutt i dobbeltløperen, men ikke i den andre :roll: Begge disse haglene er nok såpass gamle at de er fra før det røyksvake kruttets tid...

Personlig ville jeg ikke ha skutt med noe annet enn svartkrutt i noen av disse. Ikke før jeg vet hva som er trygt eller ikke.

(Har faktisk skutt en 24 grams leirduepatron i rolling blocken for noen år siden, men da slo tanken meg at dette kansje ikke var så lurt :shock: )

 

Legger ut bilder av kanonene her:

 

husqvarna.jpg

 

husqvarna2.jpg

 

gammbssa.jpg

 

 

Takk for svar! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville vært mere betenkt med å skyte moderne patroner i dobbel-løperen. Jeg har en Kongsberg RB som jeg har skutt mye moderne patroner i . Også mange 70mm i 65mm kammer. :lol: Dette var før jeg var klar over at den hadde det. Om din RB er like "solid" vet jeg ikke men det finns folk her på kammeret som vet

Link to comment
Share on other sites

Husquarna-haglene har blitt produsert til oppimot krigen, muligens også litt etter. de nyere av disse har antagelig sett ganske mye bruk av røyksvakt krutt. min i kaliber 12 har ihvertfall overlevd en god del 65mm og 67mm røyksvake patroner, både med bly(skøyt faktisk to ryper og en and med den før blyforbudet) og vismut, og jeg kjenner flere som har bedrevet samme praksis uten skade på hverken våpen eller skytter. under ingen omstendighet må det skytes 70mm patroner i 65mm kammer, og stålhagl i slike gamle saker er ikke lurt.

jeg er klar over at det sunneste er å fore dem med svartkrutt, og jeg anbefaler ingen andre å følge praksisen min, selvom jeg har overlevd.

 

din ser ut til å ha "damascener-pipe", og det gjør saken litt annerledes. jeg aner ingenting om når disse haglene ble produsert med slike piper, men det er nærliggende å anta at den ikke er av nyeste årgang. slike piper bør kun brukes med svartkrutt! Endel slike våpen har oppigjennom tidene blitt trykkskutt for moderne krutt, men slike piper ar avhengig av høy kvalitet på håndtverket for å være trygge.

Disse "svenskene" er antagelig satt sammen av belgiske deler, og jeg ville ikke stolt på at en slik pipe var av "god kvalitet"

jeg vet om folk som har skutt røyksvake patroner i slike våpen, men det betyr ikke at hagla di nødvendigvis tåler det, styr unna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...