Jump to content

Hvordan få bort irr på jaktjakke?


Kjetil-A

Recommended Posts

Spørsmålet kan vel være noe rart tenker sikkert en del av dere, og det forstår jeg jo. Nå er det jo naturligvis ikke irr på selve jakken, men på knappene og andre steder der det er metall (som helt sikkert er kobber siden der har irret).

 

Dette er en Chevalier jakke jeg har arvet etter min farfar. Han rakk dessverre knapt å bruke den før han gikk bort for rundt åtte år siden. Farmor har ikke brukt den, og den har vært lagret i en bod til nå. Det har nok vært noe fuktig der siden knappene har irret, men dette kan verken synes eller luktes på jakken med unntak av irret.

 

Hvordan kan jeg på en grei og skånsom måte få bort irret?

Link to comment
Share on other sites

Messingpuss, men det kan kanskje sette flekker på stoffet.

Sitronsyre, men det kan kanskje bleike stoffet.

 

En annen mulighet kan være å utnytte red-oks potensialet. Løs opp godt med salt i lunka vatn, legg jakka nedi sammen med aluminiumsfolie. For at dette skal virke det være kontakt mellom knappene og aluminiumen.

La dette ligge en stund, så skal kobberet bli blankt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

og takk for svar :)

 

Det siste alternativet vil ikke gå utover jakken da? Det er litt skinn på jakken (over skuldrene og ved albuene). Jakken kan vaskes på 40 grader står det, men vil saltet kunne ødelegge noe?

 

Vil det holde å "tape" litt aluminiumsfolie til knappene å legge den i salt? Ellers vil jeg nok få litt problemer med å få alle knappene til å¨touche aluminiumen tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...