Jump to content

300 wsm


torenick

Recommended Posts

Får ny rifle i 300 wsm snart og skal lade selv. Har en del erfaring med lading fra andre kalibre, men finner lite om wsm`en på nett. Tenker særlig på xp3 150 gr. Noen som kan bidra her, evt med andre kuler i samme vekt? Har fått med meg at man trenger magnum tenner og "tregt" krutt som N 160 ol. Tips tas i mot med takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Skavisee.....

Jeg har brukt Remington hylser, og Federal 210 hetter på ladningene under.

 

150 grs Nosler ballistic tip - 67 grains - Norma 204 - 940 m/sek

150 grs Nosler ballistic tip - 68 grains - Norma 204 - 955 m/sek

 

140 grs Tonheim Hp step - 68 grains - Norma 204 - 965 m/sek

140 grs Tonheim Hp step - 69 grains - Norma 204 -1000m/sek

140 grs Tonheim Hp step - 70 grains - VitavN-160- 985m/sek

 

150 grs Tonheim Hp step - 67 grains - Norma 204 -950m/sek

150 grs Tonheim Hp step - 68 grains - Norma 204 -960m/sek

 

150 grains Hornady Interbond - Vitav N-160-68 grains- 942m/sek.

 

Har også testet 165 Nosler ball tip, her med startvekter 65 og 66 grains med Norma 204,

samt 180 grains ball tip, her med 63 og 64 grains Norma-204.

 

Har flere (ganske mange faktisk) med adskillig mere "guff" enn disse,

men alle disse ladningen over er godt inne på den trygge siden i min rifle, så de burde være ett greit utgangspunkt for komponering av egne resepter andres rifler.

 

Lykke til med "veslemagnumen".

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker så mye for raskt og utfyllende svar!

Er ellers meget mottakelig for andre tips om dette kaliberet fra fjern og nær. Som feks presisjon man kan forvente, kulebane, praktisk innskytningsavstand til normal jakt osv. Hva skyter du med 338RUM og hvilken presisjon oppnår du med nevnte ladninger og kuler?

Jeg skal bruke den til rådyr, hjort og en liten elg i ny og ne. Ønsker primært å bruke en kule som "funker til alt". Det er greit å forholde seg til for et enkelt hode! Det er ihvertfall min erfaring fra andre kalibre og våpen. Pga hastigheten i WSM`en er det vel best med en relativt hard kule. Ønsker som sagt å prøve xp3 etterhvert. Noen som har erfaringer fra dette eller andre kalibre på denne kula?

Takker igjen 338 RUM! :)

Link to comment
Share on other sites

Som feks presisjon man kan forvente,

det er nesten umulig å svare på, kommer helt ann på hvor godt børsa de "er skrudd sammen".

kulebane,

last ned PCB her inne på Kammeret, så er det bare å "punche" inn data, og vips så har du en kulebanetabell med antall knepp på ditt sikte i alle relevante avstander.

praktisk innskytningsavstand til normal jakt

200 meter blir sjelden feil

Hva skyter du med 338RUM

Blaser

og hvilken presisjon oppnår du med nevnte ladninger og kuler?

Godt nok, det vil si mye bedre enn min egenspredning i jaktsituasjon.

 

PCB finner du her: http://www.weatherbyrifler.com/Download/pcb203-en.zip

 

La inn litt info i grønt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Presisjon i min Blaser: over all forventning, med flat og fin kulebane.

Årsak til at den brukes mindre en 6,5x55 løpet: Krapp rekyl som ødelegger gleden ved å skyte mer enn 20 skudd per dag.

Største utfordring: Finne en kule som fungerer bra, mye ødeleggelse i den hastigheten på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Å ja så den sparker litt! Er vant til 30-06, men må vel regne med litt mer puff. Det får gå.

Det blir Blaser på meg også. Hadde aldri trodd jeg skulle ende opp med tysk snobbe rett-trekker, men det skrytes uhemmet av det, så vi får gi det et ærlig forsøk. Det beste er vel godt nok!

Tar mer enn gjerne imot resten av dine "friske" ladedata 338RUM.

Hva bruker du av ammo Eirik. Skjønner at det ikke funker med ordinære SP her i gården...

Takker så mye for gode svar hittil! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...