Jump to content

merkel 32 fra 1965, riflestigning og presisjon..


corvus

Recommended Posts

nå har jeg vært innom søk og pløyd meg gjennom mye greier, og jeg finner litt ymse. Det jeg satt igjen med var bl a at gamle merkeldrillinger ikke nødvendigvis er veldig glade i "lange, spisse matchkuler", og at butte kuler fra lapua blir nevnt som et bra alternativ.

 

Jeg er ytterst sugen på viktig info her; det er trolig bare snakk om få uker før jeg ligger og skal teste presisjon for aller første gang. Å måtte finne opp kruttet på nytt ser jeg på som en smule unødvendig etter jeg fant...dere :)

 

Jeg skjønner at fasitsvar er vanskelig å finne i forhold til disse prosjektene, men det ville hjelpe m tips som kan hjelpe meg til å begynne søket i rettest mulig patronutvalg. Ja...det blir ikke ladet hjemme i første rekke, hadde tenkt å benytte fabrikkammo ved første skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan inte svara på din fråga om räffelstigning, men kan utifrån mina erfarenheter med min Merkel 30 som är tillverkad 1975 rekommendera att du testar Norma Oryx som jaktammunition för klövvilt. Oryx gick fint i min tidigare Tikka-kombi som var i just kalibern 7X57R. Jag har fått träffbilder inom 50 mm på 80 meter med båda bössorna, Kräver man högre precision bör man ta studsaren på jakt. S&B fungerade bra som helmantel för fågeljakt i min Tikka.

Link to comment
Share on other sites

Takker!!

 

Innvilget søknad kom fra øvrigheten i dag; 6 oryx, 6 fogel elektron og 6 helmantlede fra s&b blir med på skytebanen til uka.

Et forholdsvis velplassert spark i balla var 40 kr skuddet for fmj fra norma....mot 11,- for s&b. Tanken er vel verre enn realitetene...

likevel.

 

Kommer tilbake med mer kjøtt på beina.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...