Jump to content

Ruger Target 10/22.


rabbern96

Recommended Posts

Hei har lyst på en Ruger Target 10/22 fra xxl.no den koster nette 4390kr, må

spørre fattern men det går nok bra.

Jeg vil bruke denne til litt blinkskyting og mest jakt tror jeg.

Så jeg lurer på om jeg kan f.eks kan bruke en halvautomat til blinkskyting og jakt?

Og om jeg kan bruke f.eks 5 skudd eller 10 skudd i magasinet.

Jeg hadde i hovedsak tenkt til og skyte due og rype, men hva annet kan jeg jakte?

Min far hadde visst gått på rådyr jakt med det for 35år siden omtrent.

Men nå i dag er det kun til hares størrelse men ikke hare.

Hva burde jeg sette på av optikk, 3-9x40 eller 3-9x32?

Link to comment
Share on other sites

Heeeees Back :lol:

 

Har ikke jeg kjeftet på deg før når det gjelder spørsmålsstillingen din? :wink: altså hvordan du spør. Ikke spør om du kan, men om det er forbudt. Men Joa, det er ingen forbud mot halvauto .22 rifler i kongeriket pr dags dato, og ikke begrensninger på magasin kapasitet heller... :mrgreen:

 

Target er nok grei den, og artig men jeg ville nok ha anbefalt en bolt rifle i første omgang. Om du har tenkt å gjøre noe med 10/22 så er kanksje den billigste modellen verdt å gå for. en grei bushnell eller tilsvarende i 3-9 x 40 burde være helt kosher.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ligger på jordet til bestemor vil jeg slippe og lade om hele tiden bare sikte og kline til med et på neste due, eller i rypefjellet. men er det lovlig å ha 20 skudd i magasinet på jakt?

 

Nei det er nok ikke det. Med en halvautomatisk rifle er det, for jakt på elg, hjort og rådyr ikke tillatt med mer enn fire skudd totalt (3+1), mens det for jakt på øvrige arter bare er tillatt med 3 (2+1)

Link to comment
Share on other sites

mener å huske at det i en anne tråd ble ble spesifisert at det siste taler viser til kun gjelder sentertente rifler, ikke salongevær.

 

I fohold til jorde scenarioet ditt holder det lenge med et 10skudds mag som du kan stole på, i forhold til et litt ustabil 30skudd. (som det desuten er klin umulig å ligge og skyte godt med....

Link to comment
Share on other sites

mener å huske at det i en anne tråd ble ble spesifisert at det siste taler viser til kun gjelder sentertente rifler, ikke salongevær.

 

I fohold til jorde scenarioet ditt holder det lenge med et 10skudds mag som du kan stole på, i forhold til et litt ustabil 30skudd. (som det desuten er klin umulig å ligge og skyte godt med....

 

Kapittel 5. Våpen og ammunisjon 0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

All den tid salongrifle ikke er lovlig på elg, hjort og rådyr, så må man tolke forskriften dit hen at det er to skudd i magasinet + et i løpet som gjelder. Så kan man diskutere hvorvidt magasinet må plomberes, eller om de stoler på at du ikke har ikke flere skudd enn du har lov til.

 

 

Kilde:http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20020322-0313.html

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...