Jump to content

løpetid på hunden


Brendekjær

Recommended Posts

Jeg har ikke brydd meg så mye. Dachs tispa mi jager bra om hu har løpetid. Beaglen blir helt idiot og kan likegodt stå hjemme.

 

Sjekket med dyrlegen om å få utsatt løpetiden. Litt upraktisk å ha det for min del i begynnelsen av Desember.

Det var ikke noe problem. MEN.....ved gjentatte sprøyter kan hunden få kreft i pattene....osv....ikke noe bra.

 

Om man ikke skal avle på hunden er det enklest å fjerne forplantningsorganene hos hunden. Da er alle problemer løst.

Link to comment
Share on other sites

Å slippe hund med løpetid i skogen er egentlig en uting, de som er i nærheten med hannhund blir kanskje ikke like blide for det? Og det er heller ikke moro å bli nedrent av lystne hannhunder heller.

 

En annen ting - utsette løpetid på hund med p-sprøyte KAN gjøre noe med jaktlysta til hunden. Jeg har erfart at en jaktidiot av ei bikkje ble skopusser i 1.5 måned etter sprøyta; 2 uker fri ble til 6 ukers ergelse. Så ta det med i kalkulasjonen, hunder reagerer litt forskjellig på de sprøytene og man vet ikke utfallet før man har prøvd på sin egen hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Løpetida begynner når tispa begynner å blø, og varer normalt i ca 3 uker. Hvis man skal være sikker på å ikke få tjuvparring bør man ikke slippe den i løpet av disse tre ukene. Mange tisper jakter like godt i løpetida som ellers, hvis det er det du lurer på, men dette er svært individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke slipt løpsk tispe - både med tanke på hannhundeiere, og i tillegg at jeg ikke har lyst på bastard av noen valper..

Å tukle med hormoner er ALDRI bra for en hund, og jeg vil hverken anbefale sprøyte for å avbryte svangerskap, eller for å utsette løpetid. Førstnevnte gir ihvertfall økt fare for livmorbetennelse, og som nevnt før her; svulster i pattene, uregelmessig løpetid og kan ha vanskeligheter med å ta seg hvis du noen gang ønsker å pare hunden.

 

Noen hunder løper til litt forskjellige tider fra år til år. Husk at hunder er dyr - meningen med live er å overleve og formere seg. Den sterkeste overlever, og en tispe som ikke har løpetid kan la seg påvirke av både innpåslitne hanner og andre løpske tisper.

 

Forøvrig kan hunden fortsatt stå for en hannhund selv om hun ikke blør. Et vennepar kom på besøk og tispa slutta å blø 7 dager før. Ho sto pal for hannhunden min.

 

 

 

Til slutt, litt off topic, men noe som er greit å ha i hodet. Blir hannhunden interessert i tispa etter at hun har hatt løpetid, vær obs på at dette kan være det første varseltegnet på livmorbetennelse. Det er som regel ett av to ting i gjære; Livmorbetennelse eller Innbilt svangerskap.

Link to comment
Share on other sites

Hei dreveren har fått løpetid, nå blør ho nokså jevnt, (lyse rødt) noen som vet hvor langt ho har kommet i løpetida?

 

Normalt så blør tispen 10-12, dager.De neste 7-10 dagene foregår eggløsning og tispen vill kunne parer seg. Totalt ca 3 uker.

Men det bare i eggløsningsperioden (10-20 dag) at hun står og vil parre seg.

Så det er når blødningene stopper du må passe på tispen som en smed!

Tispen blør lite i begynnelsen (dag 1-3) så øker det merkbart (dag 4-8,9) før det går over i klarvæske (eggløsning nærmer seg).Har selv sluppet tisper som blør (dag 4-8). Men erfaring er blandet. Kortere lostid er vanlig på mine, ofte ned i under 30min.

I et tilfelle tok tispen en runde på på veien ned til nærmeste gård( med hannhund) 5 km borte, før hun snundde og kom tilbake (Bruker astro).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...