Jump to content

En gledens dag - familieklenodium reddet !


HighPower

Recommended Posts

Etter endel tid med diskusjon frem og tilbake fikk jeg et kjærkomment brev fra politiet i dag: Ervervstillatelse på min svigerfars Krag.

 

Denne riflen har han arvet etter sin far igjen, og den har ikke vært brukt på mange år.

 

De siste årene har jeg hatt den stående i skapet mitt etter at svigers flyttet i leilighet, men som vi alle vet, kom det en ny forskrift 1. juli som påla ham å skaffe seg våpenskap. Dette koster endel mer en riflen er verdt, og vi ble da enig om at jeg skulle søke om å overta den slik at vi kunne ta vare på den.

 

Dette hadde ikke vært noe problem, hadde det ikke vært for at jeg presiserte i søknaden at jeg ikke ville ha skyteforbud på den. Da ble alt plutselig mye mer komplisert med krav om dokumentasjon på medlemskap i klubb eller lag der den kunne brukes til konkurranseskyting, selv om jeg gjorde det helt klart at den ikke ville bli benyttte til dette.

 

Men, som sagt, i dag kom endelig tillatelsen, så nå har jeg akkurat tatt en økt med pussing og oljing. Jeg skal ikke påstå at dette er noe eksepsjonelt pent eller spesielt eksemplar. Det er en høyst ordinær langkrag som det på ett eller annet tidspunkt har vært skiftet løp i og montert et Hagen-diopter med stillbart stolpekorn. Teknisk er den bra. Den har endel gravrustflekker på blindplaten på venstre side av magasinet, og løpet har nok sett bedre dager, men tanken er å ta vare på den i den standen den er.

 

Ifølge svigerfar har hans far trolig kjøpt våpenet fabrikknytt fra KV en gang rundt 1919. Dette kan godt stemme, det er produsert i 1914 og, i motsetning til det meste av militært brukte rifler, har den nummerlikt sluttstykke.

 

Jeg gleder meg stort over at dette stykket familiehistorie ikke går tapt og fortsatt kan brukes. Nå ser jeg frem til å ta en tur på banen og la sønnen min og de av hans fettre og kusiner som er interessert få prøveskyte riflen oldefar brukte. Kommer nok med en fotoreportasje om denne seansen også. :D

 

Under følger noen bilder.

 

1005599z.jpg

 

1005598.jpg

 

1005601.jpg

 

1005600ui.jpg

 

1005602.jpg

 

1005603.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...