Jump to content

Hvordan skal jeg få til hunden på rådyr


LISSA

Recommended Posts

hei sann har et problem med hunden minn den er to år å vill ikke jage rådyr i det helle tatt. men kommer vi på fersk hare fot så er den helt i hundre. siden det er lite hare her så er det litt kjedelig hva kan jeg jøre med det? er det noen som har opp levd det samme? er det noen som har noen gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært borti en sint bukk?? En kamerat av meg hadde en basset som ble sparket og jagd av en bukk og den oppførte seg slik. men han var mye i skogen å det løsnet til slutt. Mener han sporet en del og fikk noen til å postere og etter det datt et dyr på post som han fant igjen og fikk herje litt med var det full maskin igjen.

Vet ikke hvordan dette er men er vel kansje ikke det lureste å hjelpe dem for mye heller da???

Du sier at hunden kommer tilbake å ser om deg. har du altid lat hunden finne deg på samme sted som sist sett? Det er viktig for å få hunden trygg i skogen fra starten.

Håper dette kan hjelpe deg litt :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så veldig lett og uttale seg om denne saken når vi vet så lite. Hadde du vært litt mere spandabel på beskskrivning av bikka og situasjonene den har vært med på så hadde det vært litt enklere.

 

Men preging er stikkordet.

1. Spore med bikkja i line inn på fallet til andre hunder. Start 150 meter fra skuddplassen og gi bikkja masse ros når mens hun sporer. Pluss masse ros og gjerne litt "godbiter" fra det skutte dyret.

 

2. Spor snø er vår alles felles venn når det kommer til pregning av jakthunder.

Finn ferske rådyr spor, og spor med bikkja i line til du er sikker på at rådyra er på beina før du slipper bikkja. Også masse ros og bekreftelser når hun går og jobber i sporet.

 

Med en unghund burde man alltid forsøke og få skutt så tidlig som mulig. Så bikkja skjønner hva du vil at den skal jage.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

ho har ikke problemer med å spore på rådyr i lang linne da er ho helt i hundre men så fort jeg slipper ho løper ho hundre meter ut for så og komme tilbake. men hare jager ho opptil 45 minuter så kommer ho inn og sier hei for så og gå ut og ta den ut en gang til. men det blir ikke mange losene kansje en i månden grunet lite hare.

Link to comment
Share on other sites

Ta en kjøretur en morgen og finn rådyr på et jordet. Kom deg i posisjon og slipp bikkja ut på jordet mens rådyra fortsatt beiter. Hold deg i skjul men la bikkja vite at du er i nærheten. Den føler seg da sikker og kan bli trigget på rådyr.

Synes forøvrig at Melvin har gode synspungter på problematikken!

Link to comment
Share on other sites

ho har ikke problemer med å spore på rådyr i lang linne da er ho helt i hundre men så fort jeg slipper ho løper ho hundre meter ut for så og komme tilbake. men hare jager ho opptil 45 minuter så kommer ho inn og sier hei for så og gå ut og ta den ut en gang til. men det blir ikke mange losene kansje en i månden grunet lite hare.

 

Har du Astro og vet hvor hunden er så kanskje du skulle prøve å følge etter og vise bikkja at du ønsker at han skal følge sporet. På den måten kan du få bikkja til å drive lenger og lenger ut før den returnerer for å se etter deg!

Link to comment
Share on other sites

hei sann har et problem med hunden minn den er to år å vill ikke jage rådyr i det helle tatt. men kommer vi på fersk hare fot så er den helt i hundre. siden det er lite hare her så er det litt kjedelig hva kan jeg jøre med det? er det noen som har opp levd det samme? er det noen som har noen gode råd?

 

Ta med deg hunden til skogs og se om du kommer over ferske rådyrspor/støkker dyr. Sett deg da umiddelbart ned der spora er og fyr opp ett bål. Se så hva hunden gjør. Du kan gjerne sitte der hele dagen, bare hunden får jobbet ! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...