Jump to content

Kan jeg skyte med Slugs i hagla mi?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har en Merkel Modell 8 sideligger fra 60-tallet. Det venstre løpet har 1/1 (full) trangborring og det høyre løpet har 1/2 (halv) trangborring. Kan jeg skyte med Slugs i denne, eller bør slikt overlates til mer moderne våpen med åpnere trangborring? :roll:

Har ikke tenkt å jakte med Slugs. Hade bare tenkt å skyte litt bare for å prøve. Har aldri prøvd Slugs før :oops:

Og Buckshot...Det regner jeg med går fint?

 

Takk for svar! :)

 

Legger ut et bilde av hagla:

 

haglami.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke skutt med slug dersom det er trangere enn halv. Vet om flere som gjør det, som fortsatt har hagle og liv i behold. Men de fleste våpenforhandlere jeg har snakket med fraråder det.

 

Høyre løpet har 1/2 (halv) trangborring. Det er altså ingen fare å skyte Slugs i høyre løpet, men ikke lurt i det venstre?

 

Kan prøve det som han under her skrev, det med å dytte en Slug gjennom løpene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa noen slugs fra Winchester for en del år siden. Og det i ei hagle med full trangborring. Gikk greit det, men var ikke helt sikker egentlig. Husker jeg så ei Hagle med sprekk helt fremst i løpet, ca 10cm lang. Var blitt brukt med dobbel kruttladning og hjemmestøpt massiv slug.

 

Det dro noe jævlig, og hagla sprakk.

 

Begge jeg nevner her var Russere :) (haglene altså)

Link to comment
Share on other sites

Her avhenger det vel litt av hvilken slug man vil skyte.

Slug etter minier prinsippet vil være underdimensjonert med kopp i bånn, denne er vel designet for å åpne seg og tette mot løpet, disse er myke og burde gå i alt.(Winchester(Federal?)

Brennecke er knallharde uten noe deformerings design.

Sabot slugene er definitivt underdimensjonerte med plastkopp som tetter mot løpet. Fordrer riflet løp for presisjon.

 

Det jeg synes det bør fokuseres på er vel hvilken presisjon man klarer å oppnå med en eldre slettborret sideligger.

 

Mitt råd er å holde seg til ett løp for å holde seg innafor låvedøra og da er vel det med størst åpning å foretrekke.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...