Jump to content

Petit basset vurderes solgt


Tispa

Recommended Posts

Ei venninne av meg har ei nydelig petit tispe på snart 2 år. Dette er ei glad frøken som går overens med alt av bikkjer og mennesker.

Grunndressuren er bra, og hun er godt sosialisert.

"Ulempen" med Ronja er at hun jager i timesvis uten og gi seg. Sikkert et luxus problem for mange.. Her vi bor er det for mye veier til at det passer med en slik hund.

Ronja har gått på ettersøkskurs, men har ikke gått opp til prøven.

 

Vil du vite mere, kontakt meg på PM.

 

september09020.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nydelig bikkje! :D Kunne vært ei god "kone" for Ares hun der, hadde jeg bare hatt mulighet... :)

 

Tror forresten at om grunndressur og lydighet sitter bra så går det an å plukke av henne langjaginga... Ved å kalle henne inn etter feks en time los, og iallfall aldri felle noe for henne etter en times los - eller så lenge man vil ha henne til å jage. Da vil bikkjas innebygde klokke mer eller mindre innstille seg på det. Hun er ung og formbar ennå. :wink:

 

Finnes det mer info, utstillinger, stamtavle osv?

Link to comment
Share on other sites

Hun har aldri blitt skutt for. Hun jager langt og lenge. Igår var hun borte i 5.5 time. Hun drar langt... Kalle henne inn er ikke mulig, da må hun hentes med bil. Og det er bare en måte og få bikkja til og ikke komme tilbake på. Hun kommer alltid tilbake på foten, men når det passer henne.

Ja, jeg kan skaffe stamtavle. Hun har vært på en utstilling, der fikk hun en 2. premie p.g.a for myk pels.

Link to comment
Share on other sites

Kalle henne inn er ikke mulig, da må hun hentes med bil.

- Og her ligger kanskje litt av kjernen i problemet? :wink:

 

Pelsen kan bli bedre med jevnlig napping, minst to ganger i året, da vil den bli striere med årene. Eierne har vært uheldig og da, hvis de ikke har hatt sjansen til å koble bikkja underveis i losen. Og ikke minst uheldig med losdyrene som tar ut på den måten. Bikkja innehar iallfall tydeligvis en god porsjon jaktlyst! :D

 

Jeg tror det er håp for bikkja i litt kyndige hender, eller for folk som er vant til drever. :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er ikke kjernen..... Men, om hun skulle blitt tatt av , så må man hente...

Eieren har god peil, og har gjort det hun kan. Men som sagt, vi bor ikke rett til for og ha en langjager. Hun har kryssa store veier med masse trafikk. Heldigvis har hun hatt gullhår..

Farten er meget høy på frøkna, dette gjør nok at losdyra ikke turer så godt.

 

Selfølgelig er det håp, derfor denne annonsen, ellers hadde hun nok endt opp ett annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Interessen er nok der.

Bare har ikke mulighet til å ta fri fra jobb for å kjøre så langt.

 

Nå når julebordene starter så har jeg 40 dager med jobb uten fri og gjerne med arbeidsdager opp imot 20 timer. Så jeg trenger ingen ingen kommentarer om at interessen ikke er der. Takk.

 

over og ut...

Link to comment
Share on other sites

Interessen er nok der.

Bare har ikke mulighet til å ta fri fra jobb for å kjøre så langt.

 

Nå når julebordene starter så har jeg 40 dager med jobb uten fri og gjerne med arbeidsdager opp imot 20 timer. Så jeg trenger ingen ingen kommentarer om at interessen ikke er der. Takk.

 

over og ut...

Må bare :oops: Har du det så travelt har du ikke tid til bikkje :!:

Link to comment
Share on other sites

Vell det er snakk om 1 måned i året ca. Er det ikke?

Har dessuten mulighet til å ta med hunden på jobb og. Restauranten jeg jobber på ligger utenforr byen og oppi skauen.

Her har vi tilogmed hundegård og løpestreng til disposisjon. ER flere jeg jobber sammen med som har hund og som har fikset hundegård. Og vi har en garasje som er tilknyttet til hundegården slik at det er tak over hodet om det skulle være mer behagelig å være innendørs.

Og en jeg jobber sammen med har hundegård rett ved, der har han 16 hunder stående.

Så skulle ikke vært nå problem.

Og 1 og annen jaktur skulle jeg fådt til.

 

Resten av året bruker jeg så mye tid jeg kan ute i skog og mark for å jakte både småvilt og storvilt. Er det ikke jaktsesong bruker jeg tia på å studere dyra og ta bilder av dem.

Link to comment
Share on other sites

Eieren til petiten som vurderes solgt er på tråden. Ronja var i utgangpunktet en hund med ADHD tendenser. Av den grunn har jeg ikke trent stort annet enn dressur og kontakt. Her er det mye rådyr, så jeg har mange ganger trent dressur på helt ferske rådurspor. Det er ikke noe problem, får god kontakt og Ronja gjør det hun blir bedt om. Har også flere ganger greid å koble ho etter en stund med los. Har også noen ganger sluppet ho igjen for ikke å "straffe" ho for å ta kontakt. Er på hundetrening en gang pr uke, Ronja er derfor veldig sosialisert. Har blitt veldig mye roligere, er snill og rolig i huset, har aldri vist aggresjon mot hunder eller folk. Ho har god husdressur, men er noe avhengig av meg, følger meg gjerne rundt i huset, men når kvelden kommer merker du ikke at du har ho i huset.

Hvem er det som har jaktterreng på en øy?

Kunne ønske noen tlfnr, personlig kontakt er viktig for meg. Ikke lett å tenke på å selge en hund jeg er blitt så glad i og jobbet så mye med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke åssen status er om dagen, har ikke snakka med eieren på et par dager.. Hun skjøt en killing for Ronja om fredagen etter 40 minutters los.

Det har kommet endel PM, og der er det flere kandidater. Dere får nok høre fra henne etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...