Jump to content

montasjer?


Skyttergutt

Recommended Posts

Hei,folkens:)

Ser det er veldig mye diskusjon om åssen ringer og skinner folk bruker på riflene sine.Så det jeg lurer på er om det er veldig viktig de greiene der?Trodde bare det var å sette på ei skinne og feste siktet med no ringer for så å skyte seg inn jeg.Men sånn funker det ikke?Og hva betyr f.eks 3-9x40?

 

PS:vart mange spørsmål,men håper noen kan svare.Og siden jeg ikke har peil må jeg spørre:P

Link to comment
Share on other sites

3-9x40 -

 

3 står for minste forstørring, dvs 3x forstørring av de du kan se uten forsterker.

3-9 er rammen i førstørrelsesspekteret, der 9x er største forstørring.

40 er lysåpning i diameter, dvs 40mm i diameter i enden av kikkerten, har med lysopptak å gjøre.

 

Veldig enkel forklaring, men regner med mange har fordypet seg kraftigere i dette.

 

Montasjer og ringer er viktig at er solide og robuste, man har igjen for å legge litt kronasjer i akkurat dette.

Det finnes 2 vanlige rørdiameter på kikkertsikter, disse er 1 toms (25,4mm), og 30mm. 30mm er rørdiameter på litt dyrere kikkerter har jeg inntrykk av, men det finnes også dyre kikkerter med 25,4mm's rør.

 

Veldig enkelt forklart, men en brukbar prolog til de vitenskapelige utgreiingene du vil få.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Montasjer for kikkertsikte er vell noe av det viktigste. Det handler om å velge solide og gode ringer som man vet man kan stole på.

Det du gjør er at du kjøper baser som du fester på låskassa deretter kjøper du ringer som du fester til basene, disse ringene fester du også kikkerten i.

3-9*40 betyr: de to første tallene er betegnelse på forstørrelsen, dette siktet har justerbar forstørrelse fra 3 til 9 ganger. det siste tofsiffrede tallet beskriver hvor stor lysåpning siktet har.

 

tiurjegern slo meg på målstreken.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trodde bare det var å sette på ei skinne og feste siktet med no ringer for så å skyte seg inn jeg.

Tja. Jeg vil ha full kontakt mellom kinnbenet og kolbekammen, og derfor så lave montasjer som mulig. Jeg overdriver derfor ikke når jeg sier at minst 95 % av montasjene på markedet er ubrukelige for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er usikker på hvilken montasje du vil ha skal du vite at hvis du velger en Leupold standard montasje blir det ikke noe tull.

resampler.aspx?type=big&src=17495.jpg

resampler.aspx?type=big&src=44679.jpg

resampler.aspx?type=big&src=17409.jpg

 

Disse er heller ikke dyre.

 

Det er som regel ikke et problem å få disse montasjene så lave at et 40mm oblektiv ligger klistra ned til riflepipa. Da kan man nesten ikke få de så mye lavere :wink:

 

Jeg liker tryggheten en hel skinne gir meg og denne skal jo teoretisk sett stive av låsekassen litt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...