Jump to content

antall tenner på elgkalv.


son

Recommended Posts

Så vidt jeg husker i farten er alle hjortedyrene født med 3 tenner framme i hver kjevehalvdel nede. Det vil si 6 til sammen. I overkjeven er det ingen. Der er det ei "tyggeplate".

 

Nah. Jeg har skallen av en elgkalv liggende, den har 16 jeksler (4 i hver kjevehalvdel) pluss 8 fremtenner i underkjeven. Hvor mange tenner som er fremme (dvs. kommet opp fra tannkjøttet) ved fødselen er jeg usikker på, det kan formodentlig variere. Men nå ble jeg usikker på om det var fremtenner eller tenner fremkommet det var spørsmål om :?

Link to comment
Share on other sites

Hjortedyrene fødes med tre fortenner, en hjørnetann og tre kinntenner i hver av underkjevens halvdeler. Dette er melketenner som skiftes ut med varige tenner senere.

Her er det viktig å være klar over at hjørnetennene står sammen med fortennene slik at elgkalven har 8 tenner foran i underkjeven.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpa.

Har rotet og lett for å finne disse tallene overalt (bortsett fra i jegerprøveboka) men finner kun en masse beretninger om hvor mange tenner som finnes i underkjeven og hvordan man skal aldersbestemme dyrene.

Det var altså tenner totalt jeg var ute etter hos kalver.

Framtennene har jeg kontroll på men om det var fire eller fem tenner som var i OVERkjeven fant jeg ikke klart svar på.

Dersom det bare er en tyggeplate der så forklarer det jo litt.

Kan det bekreftes at det er korrekt ?

Link to comment
Share on other sites

Elgen har i underkjeven 8 fortenner (6 fortenner + 2 hjørentenner) og

12 kinntenner (6 premolarer + 6 molarer).

 

Og i overkjeven 12 kinntenner (6 premolarer + 6 molarer)

 

Dette gir en såkalt tannformel som ser slik ut:

 

0-0-3-3

------- = 32

3-1-3-3

Men. Som kalv har den ikke fått alle tennene (molarene). Kalvene som skytes om høsten har kun 8 kinntener nede og 8 kinntenner oppe:

 

0-0-3-1

------- = 24

3-1-3-1

 

Hvorvidt en nyfødt elgkalv har fått alle sine 16 kinntenner er jeg usikker på. Detlefs bokreferat får meg til å mistenke at den bare har 12.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...