Jump to content

Lokking av And


Bullseye82

Recommended Posts

Spm 1: Når man bruker lokkefugl, kan man f.eks bruke stokkand for å lokke kviand?

Er lite stokkand i området...men mye kviand...å onkelen min hadde noen stokkand

lokkefugl liggende. Eller må eg gå til innkjøp av kviand lokkefugl...?

 

Spm 2: Fant en lokkefløyte på en nettside, Tysk lokk And/Kråke.

Er dette generell andelokk? Å kan brukes til di fleste ender?

Link to comment
Share on other sites

Spm 1: Når man bruker lokkefugl, kan man f.eks bruke stokkand for å lokke kviand?

Er lite stokkand i området...men mye kviand...å onkelen min hadde noen stokkand

lokkefugl liggende. Eller må eg gå til innkjøp av kviand lokkefugl...?

 

Ja, det har ihvertfall fungert her i Nordland. Jeg bruker stokkender i plast og det fungerer faktisk på de fleste ender, har til og med fått ned skarv ( :shock: ) på endene. :D

Link to comment
Share on other sites

Kvinender kommer ofte slengende nedom lokkestokkender, de virker til og med som at de liker lyden av stokkandlokk. Når det gjelder lokkefløyter så er det mye å få kjøpt i Norge, men desverre er en del av det av ringere kvalitet. HS en som blir anbefalt av jakt_fred er vel omtrent den samme som selges på XXL? (ikke 100% sikker her da det var lite info på Brunst) HS'en er ok den til å begynne med.

 

Når brunst kaller det en amerikansk andelokk så nermer de seg, er en seriøst interesert i å lokke ender ta et søk på google på duck call, Dette gir 76 mill treff...

 

Etter mye prøving og feiling med lokking av ender i Norge er største problemet at lokkefløyter liker lite kaldt vær, det kondenserer i fløyta og du får ingen eller VELDIG feil lyd. Neste eksperiment for min del blir derfor fløyte som er designet for mye fuktighet, se feks her på de merket spit tech. De forhandles og her sammen med masse andre andelokker.Amerikanerene har et utall firmaer som kun lever av å lage fløyter, desverre tar det en mansalder og en god årsintekt å pløye gjennom alle. :?

 

Edit: Styr unna alt i vanlig treverk og heltre, disse liker sjelden mye fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...