Jump to content

Laminere


Bellmann

Recommended Posts

Det er nok mulig å lage sitt eget laminat men du må sette deg inn litt i materien. Hvordan legge opp lameller for å unngå spenninger og bøy etc. For liming ville jeg valgt epoxy, ettersom dette er greit å jobbe med og er tilgjengelig. MUF lim og andre lim for produksjon av limtre er kanskje ikke så greit å få tak på. PU-lim kan også brukes men ulempen er at det er no dritt å jobbe med da det sveller opp og blir vanskelig å unngå buler. Har du tilgang på vakum-bag klarer du nok å få lagt nok og jevnt press på stykke. Med limklemmer er det ikke lett.

 

Om alm er egnet aner jeg ikke. Bjørk og Ask blir brukt, Eik ikke pga det reagerer med mange lim og har mye bevegelse ved fuktforandring.

 

Noen limtyper her: www.treteknisk.no/Limliste-Treteknisk_1 ... Z.pdf.file

Link to comment
Share on other sites

Da ideen om laminere egen stokk kom tidligpå 90 tallet tenkte jeg å kjøpe tynne tre "ark" slike de lager forsjellige laminat til møbler osv, tanken var og bruke forsjellige tre sorter for å få forsjellige farger i stokken, men det ble veldig dyrt. Den første stokken jeg laminerte brukte jeg vanlig kryssfiner og vannfast castol trelim, finnish: med tynnet bennar olje, børsa (mauser i 6,5) har broderen overtatt og det lamineringen har holdt siden 91. Den siste lamineringen jeg gjorde brukte jeg 3 mm bjørkelaminat (kryssfiner) som jeg sagde slik at jeg fikk to tommelhull stokker ut av den, limet jeg brukte fikk jeg av et firma som lagde kryssfiner plater. Hva de het husker jeg ikke, fant firmaet på nettet. Da jeg ringte og fikk tak i rette vedkommende forklarte jeg hva jeg skulle gjøre sendte han meg en "vareprøve". Limet var et tokomponent lim, pulver og veske. Fant et flatt punkt på verksted gulvet, smurte begge sidene av laminatene (dro ut limet med en bred stål sparkel, må værelitt kjapp, kort tørketid) stablet de oppå hverandre og la ca 1000 kg vekt oppå stablen. (Hadde tilgang på kontrollvekter til kran) Tror ikke du trenger å legge vekter, en dunge skruklemmer vil gjøre samme nytten. herdet til dagen etterpå ogda var det bare og begynne med fresingen til mekanismen. Farget stokken med vannbeis (ble sort) og brukte klar bennarolje som jeg tynnet (husker ikke hva, står på boksen) har brukt børsa i mye drittvær og ikke noe problem. Ble kanskje ikke noe smykke av finnish, men dette er et bruksvåpen. ble selv veldig fornøyd med resultatet, og har fått mange kommentarer på skytebanen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...