Jump to content

Jakt med slug


sniper 22-250

Recommended Posts

Hei.

Æ har prøvd slugs te jakt på han mikkel..å det e bære en teng å sei,at det funka såm fy :lol:

Men vil annbefal dæ te å test-skyt nånn skudd på førskjellie hold før at du ska lære dæ kordan

kulebanen bli i hagla di,å gjærena fleire typa slugs.

Men ikke ha trange løp..har du choka i,så sætt i cyl el skeet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt både, kråke, rev, rådyr, mink, oter med slug:) min erfaring er at det funka fett! :lol:

 

det som kan bli problemet er ødelegelse :!:

på rådyr mener jeg, etter mine erfaringer at det ikke er værre end fex 308, 30-06 osv :) men værre på mindre dyr .

:mrgreen:

 

Hva skall du skyte?

 

Jeg liker slug :D

Link to comment
Share on other sites

Sånn kort og genrellt sagt er slug/brenekke/fyllingskule som oftest begrenset av siktemidlene.

I en normal hagle med bare originalt perlekorn er det som oftest normalt haglehold, kanskje opptil 40 meter med trening.

Med siktemidler kan man øke avstanden til 50-70 meter, men det forutsetter både trening og at man tester seg frem til hvilke patroner som går best og samler med dette spesifikke våpenet.

 

Jeg har snakket med tyske jegere som har skutt villsvin med brenekke-kuler på 80+ meter, men det var ikke daglig kost, og da i hagler påmontert kikkertsikte.

 

Som sagt, man må teste hvilke patroner som fungerer best, for deretter å kjøpe alt man finner av det Lot.nummeret og trene.

Samme merke, men annen Lot. kan ha helt andre karakteristikker i ditt våpen. :?

Link to comment
Share on other sites

Både Lee og Lyman lager støpeformer til slugs. I tillegg kan grove rundkuler lades som slugs med overraskende godt resultat hvis man skal tro amerikanerne.

 

Jeg har nettopp bestilt rifla løp med skur og korn til 870en og gleder meg som en unge til å sette i gang med å finne gromladningen og begynne med innskyting og trening. Jeg har slugtanga til Lee og er svært fornøyd med prosjektilene som kommer ut av den. Pass for all del på å kun bruke helt rent bly i den tanga, eller blir kulene sittende fat i bunnpluggen. Testa inntrenging med diss på lørdag, de gikk 20cm inn i en eikekubbe og hadde fortsatt en restvekt på 95% i snitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...