Jump to content

Hvilke typer fjær kan passe i Slavia 631 ?


D52

Recommended Posts

Hei. Har en Slavia 631 som jeg tenkte skulle få en ny fjær. Geværet er kjøpt på starten av 90 tallet, men ikke så mye brukt og er helt og pent fremdeles.

 

Synes det går forsåvidt som det skal, har ikke merket at det er noe dårlig kraft i forhold til andre gevær jeg har som er oppgitt til omtrent samme utgangshastighet.

 

Men trenger du å bytte vil du kanskje spørre ? Da svarer jeg, tjaaa, njæææ. Må vel ikke, men tenkte at siden jeg egentlig aldri har gjort noe annet med dette enn en sjelden puss i løpet så skulle det få litt indre pleie.

 

Trenger det pleie ? Antagelig, antagelig ikke. Men det er jo gammelt, og pakninger og ting slites jo.

 

Men sprøsmålet er vel som følger. Finnes det fjær/fjærer som kan passe ? Jeg er ukke så bevandret i dette og ser ikke helt for meg at jeg skal kjøpe inn masse fjærer kun for å prøve.

 

Geværet er oppgitt til 170ms og det holder for bruken av dette. Jeg har geværer som leverer omtrent det dobbelte, så poenget er ikke vesentlig mer hastighet. Jeg vil beholde presisjonen, det er et must.

 

Så, hva annet kan passe ? Kan selvfølgelig kappe for lang fjær.

 

eller andre morsomme ting denne kan få til seg ?

Link to comment
Share on other sites

Passer til luftvåpen................Slavia 630 / 631

 

 

Innvendig Ø fjær........................12.90mm

Variant 2.................................

Tykkelse fjærtråd.........................3,00mm

Variant 2 .................................

Antall viklinger fjær.......................37

Variant 2 .................................

Fjærstyring................................Org stål

Variant 2.................................

Extra skive..............................

 

Type stempelpakning

Lær........................................

Kunststoff.....................................X

Link to comment
Share on other sites

Du glemte å opplyse om at CZ-club tar over 900,- kr for ca 1,5 kg forsendelse.

De bruker Fedex som transportør.

 

Blir ei dyr fjær dette.

 

Her er prisen for ei fjær til Slavia 630/631 inkludert løpspakning og stempelpakning som er ett minimum ved skifte:

 

Count Price/item Total Name

1 26,- CZK

(1,02 EUR) 26,- CZK

(1,02 EUR) Main spring for Slavia 630, 631

1 6,- CZK

(0,24 EUR) 6,- CZK

(0,24 EUR) Barrel packing ring for Slavia 630, 631, 634

1 13,- CZK

(0,51 EUR) 13,- CZK

(0,51 EUR) Piston seal for Slavia 630, 631

 

Total sum 45,-CZK

(1,77 EUR)

Postal charge - Norway, 0.344 kg 1301,-CZK

(51,05 EUR)

Total price 1346,-CZK

(52,82 EUR)

 

 

 

Delivery method

By FedEx currier company

 

51,05 EURO gir en frakt på over kr 400,- kr før disse 3 deler.

 

I tillegg må man regne med 25% MVA og tollbehandlingsgebyr på mellom 100,- kr og 200,- kr ett sted.

 

Rask hoderegning sier meg at disse 3 deler kommer på ca 640,- kr totalt.

 

Men bestiller man 50 fjærer + en god del annet kommer man ut noe bedre fraktmessig.

Men selv med svært rimelige delepriser ( direkte fra produsent ), så må man opp i ei bestilling på mange tusen kroner for å komme noenlunde bra ut pr. del.

Men så har man tollen igjen da, som regnes ut av totalsummen inkludert frakt / omkostninger.

Link to comment
Share on other sites

på en så liten forsendelse blir det ikke moms og toll. viss varen koster under 200kr er det fritt fram for å ta det inn.

at frakten kommer i tilegg har ingen betyding.

det blir dyre deler men prøv å få tak i det i norge viss ikke Celcius har er nesten bare å glemme.

 

jeg kan tenke meg å være med på å dele frakt kostnadene fra polen. jeg trenger også noen deler fra dem.

 

takk til Celcius for at du hadde deler når jeg trengte det. våpne levere ca 205m/s med 7.9 gain

Link to comment
Share on other sites

på en så liten forsendelse blir det ikke moms og toll. viss varen koster under 200kr er det fritt fram for å ta det inn.

at frakten kommer i tilegg har ingen betyding.

det blir dyre deler men prøv å få tak i det i norge viss ikke Celcius har er nesten bare å glemme.

 

jeg kan tenke meg å være med på å dele frakt kostnadene fra polen. jeg trenger også noen deler fra dem.

 

takk til Celcius for at du hadde deler når jeg trengte det. våpne levere ca 205m/s med 7.9 gain

 

Der tar du feil, de regner MVA ut fra totalprisen også frakta!

Derfor blir det så dyrt fra CZ - club nettopp fordi frakta er så dyr.

 

Har flere 100 kjøp fra utlandet - sist for noen få dager siden en gammel Garrard platespiller som jeg ga 310 Svenske kroner for + frakt på 450 SVK.

Måtte betale omkring 100,- kr i behandlingsgebyr + MVA for totalsummen som ble noe over 600,-NKR

Jeg måtte ut med ca 270,- kr tror jeg til statskassen, hadde kvitteringa liggende her nå nylig men har kastet den tror jeg.

 

Har hatt flere flere telefoner til postens utenlandsavdeling angående dette, og de har hver eneste gang bekreftet også via email at det er totalpris inkl frakt som gjelder.

 

Jeg sender dem kopi av transaksjons / kjøpspapirer, og der står priser spesifisert - frakt og kjøpspris hver for seg.

De behandler ut fra totalpris og det har de gjort hver eneste gang hvis ikke pakken har gått rett gjennom tollen uten behandling.

 

Gunmakers er rimelig på noe da de tar direkte inn fra produsent / fabrikk.

 

Men nå har det seg slik at Gunmakers var fri for fjærer til Slavia 630/631 sist jeg sjekket og da hjelper det lite at de er rimelige.

 

Men også andre har fjærer til Slavia 630/631

Bestilte noen i fjor fra Nederland, monterte de og kulene kom så vidt ut av løpet på Slavia 630.

De hadde sendt meg feil fjærer, og returnere var ikke aktuelt, muligens de passer Slavia 620 - får prøve senere.

 

Men man kan jo ta sjansen på at det går ubehandlet gjennom tollen, det hender fra tid til annen men er heller sjeldent.

 

Selv har jeg bare noen få sett igjen av fjærer til Lucznik og Slavia, disse blir jeg å beholde selv i reserve.

Tanken var å bestille inn flere nå i slutten av Oktober, men har ikke bestemt meg om jeg tar inn flere enn hva jeg trenger selv.

 

Disse fjærer går gjennom flere salgsledd.

 

cyclone

Når det gjelder luftgeværet som har en V/0 på 205 m/s regner jeg med det er ett Lucznik?

 

Har skiftet fjær og stempelpakning på 2 Slavia 630 og 3 Lucznik.

Har bare skutt ett par skutt med hvert av Slavia 630, og 2 av Lucznik,ene.

 

Det tredje Lucznik har jeg skutt litt mere med og det er ganske så kraftig i forhold til orginalen.

Regner med det er betydelig kraftigere enn Slavia 630/631 med orginalfjær.

 

Har noen fjærer til Slavia 634 til eget bruk - disse har tykkere tråd men er kortere tror jeg, har i hvertfall færre trådviklinger.

Muligens disse 634 fjærer passer i 630/631 har ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

dette er henta fra toll vesnet.

så varer under 200 kr er frittfram.

har handlet mye på nettet å nesten bestandig handlet for under 200kr å aldri betalt toll og moms på det

 

 

 

Hva må jeg betale?

 

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Kjøper du varer som til sammen koster under 200 kroner, slipper du å betale toll og avgifter. Frakt for varen kan komme i tillegg. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

 

Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

varens verdi

fraktkostnader for sending av varen

eventuelle forsikringskostnader for sendingen

 

 

 

Det du må betale ved fortolling er avhengig av hvilken vare du kjøper:

 

 

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

 

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

 

Celcius

det var en slavia 631

Link to comment
Share on other sites

cyclone

 

Jeg driter i 200,- kr grensen, det er ikke den jeg skriver om.

Jeg gjør det samme angående forenklet tollbehandling for varer under 1.000,- kr.

 

Jeg skriver om totalsummen og hvis du leser hva jeg skrev ovenfor og så linken til handlekurv så ser du at totalsummen ble:

 

Postal charge - Norway, 0.344 kg 1301,-CZK

(51,05 EUR)

 

 

Hvordan du da får 51,05 EUR til å bli under 200,- kr vet ikke jeg, men sikkert greit å handle på nett da.

 

Har nærmere 30 luftgeværkjøp fra utlandet og ved nesten samtlige kjøp har jeg måttet betale MVA / tollavgift for totalsummen inkludert frakt.

De ganger jeg slapp dette gikk pakken rett gjennom tollen uten tollvurdering i det hele tatt.

 

Forresten så var det en som kjøpe ei slik fjær fra CZ - club på det gamle forumet luftskytternett og han betalte en helt annen sum en under 200,- kr for disse Slavia deler.

Frakta var det som gjorde det dyrt.

 

Når det gjelder cd,er og dvd så er det vel ikke all verdens frakt på disse når kjøpsprisen er under 200,- kr

 

Har kjøpt en rekke luftgeværkuler på nettet, 2 bokser i slengen, ingen Norsk forhandler kan konkurrere med disse priser selv med frakt.

 

En forsendelse som kom på like over 200,- kr er ikke mottatt enda, skal se hva som skjer der.

 

Celcius

det var en slavia 631

 

205 m/s på en Slavia 631 var da voldsomt - 30 - 35 m/s mere enn hva en kan forvente med orginalfjær, har sett de har fått de over 210 m/s med spesielle fjærer, desverre har jeg ikke Chrono, men hvis de 2 Slavia 630 jeg har ligger på det samme så er Lucznik,ene enda kraftigere.

 

Etter det jeg har sett til nå er de 2 Slavia 630 jeg har betydelig svakere en de 3 Lucznik jeg har, selv om ett Lucznik var noe svakere en de 2 andre.

 

Fjærene var ikke like lange heller når det gjaldt total lengde, selv om de hadde samme tråd diameter og viklinger.

Dette gjaldt både Slavia og Lucznik fjærer, men det skal ikke bety noenting at enkelte fjærer er 1/2 til 1 cm kortere enn de lengste fjærer.

 

Da var det ikke orginale Slavia fjærer jeg hadde og har likevel da som jeg trodde, tror de hadde samme antall viklinger som de orginale, muligens disse fjærene hadde en noe tykkere tråd.

 

Må vel bestille inn noen til da så jeg har flere i reserve.

 

Skal bestille 2 Slavia ut i uken, ett Slavia 631 og ett Slavia 634 i cal .177 fra Slovakia, bare så jeg har alle de seneste modeller.

 

Men trådstarter kan vel bare bestille fra CZ - club så får han etterhvert få vite total prisen.

 

Kan jo kjøpe her også:

http://www.sportwaffen-schneider.de/ind ... 1_769_1009

 

De har ikke disse høye frakt priser mener jeg.

 

Har ikke flere av disse Slavia 630/631 fjærer for salg tror jeg, kanskje senere i år hvis jeg bestiller inn litt extra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Skal kikke litt på linkene så får jeg se hva jeg ender opp med.

 

Rart at enkelte har så dyr frakt. Har sett dette fra nettbutikker i usa også. Man kjøper noe småtteri til 10-15 Dollar, og så vil dem ha 50-70 Dollar i frakt. Der kjøper ikke jeg noe ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Testa Slaviaen på kronoen i dag og den hadde en hastighet 1 meter fra munningen på rundt 190mps, varierte litt men ikke så mye. Så kanskje det ikke er noen vits å bytte fjæra ? Brutter har en 620 og den tasler avgårde med 140-150mps, og det høres godt at den er en del slappere når man treffer kulefangeren på 9 meter.

 

Testa den gamle Dianaen (52) min og den lå på 290mps, også den med orginalfjær. Egentlig ganske bra på geværer som er omtrent 20 år gamle.

 

Brukte Promagnum fra Gamo og Elite fra BSA.

Link to comment
Share on other sites

det var finne tall fra slavian 631.det skal ikke mye arbeid for å få den over 200m/s om du ikke skifter fjær ville jeg ha skiftet stempel pakkning og o-ringen i løpet.

men når du først har demontert våpnet, skifter du like godt fjæra også.

kjøpte meg en slavia 630 77mod i dag

har fra får

fx cyclone

nordic 56

hw50s

og 2 kina luffer

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ble litt overrasket over hastigheten. Har hørt at den skal ligge på rundt 170mps. den er helt orginal, siden jeg er eneste eier så vet jeg jo det. Har merket at den slår litt hardere i kulefangeren i forhold til andre som er oppgitt til rundt 170mps. Men trodde kanskje det bare var tilfeldig.

 

Den går hull i hull på 10 meter uten problemer, men det er meg det skotter på. Har problemer med høy puls og tunge hjerteslag så jeg sliter med å holde geværene rolig. Det plager meg en del.

 

Men nå er den målt på krono flere ganger. Så det er jo en grei referanse antar jeg.

 

Har vel 9 forskjellige geværer på luft men Slaviaen og Diana 52 er favorittene. Begge er gamle men leverer bra presisjon og kraft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...