fat_dog86 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 (edited) Carl Gustav 4000 er samme børsa som en Sauer 200 har jeg forstått. Men hva er så forskjellen på en Sauer 200 og en 202? EDIT: retta en skriveleif. Edited October 23, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fjompen Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Det er en annen utforming av sikringen, i alle fall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muflon Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 (edited) De flyttet aktivator for sikringsmekanismen - på 202 er den ved tommelen, rett bak bolten når den er i lukket stilling, på CG4000/Sauer 200 er den akkurat i forkant av og på begge sider av avtrekkerbøylen; avsikring er fortsatt foran avtrekker, inne i bøylen. På begge er det automatisk sikring-på når du fører inn bolten og låser denne. Sånn er aktivator nå. Det er også et lite flagg over denne som viser om sluttstykket er spent eller ikke: Her ser du sikringen i på stilling - knappen foran avtrekker må skyves inn før avtrekk, og brukes også får å avspenne snellert-avtrekket. Ellers kan du bruke 202-løp på CG4000/Sauer 200 (kalles 200 Jagd noen steder). Fra Sauer selv fikk jeg vite at man ikke kan bruke skjeftene for 202 på CG4000. Ellers kommer begge med stål eller legering låskasse - den siste er lettere. Noen tidlige CG4000 ble visstnok levert med løp som CG/Husqvarna valgte ut spesielt og etter enkeltes påstander også boret og riflet selv. Flere varianter i 202. Har også en anti-rust coating som 200 ikke kommer med - enkelte som syns 200 ruster lett. Jeg har en CG4000, med fire løp. Strålende fornøyd og har ikke hatt noen rustproblemer. Edited October 22, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 Takker sålangt! Er det noen som har bilder av sikringen på CG4000 da? Noen som kan bekrefte/avkrefte om stokkene kan brukes om hverandre? Har en brukt på handa, men uten muligher for stokkbytte er den mindre interessant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muflon Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Det er samme "knapp" foran avtrekker på CG4000/Sauer 200; men aktivator er på hver side av fremre avtrekkerbøyle, som i dette bildet. Du ser knappen, med den røde markeringen - en til på den andre siden. CG har rundt boltarmhode, og ikke Sauer-skje. Har tenkt å ta turen til Landrø og prøve noen skjefter, for å se om det kan passes til, men fikk altså e-post fra Sauer på forespørsel, der svaret var at jeg måtte prøve å finne noen eldre skjefter, eller få laget nye. Skjeftet mitt er heldigvis som nytt, men har lyst på et laminat eller synth skjefte til bruk når det er vått. Låskassene er ulikt dimensjonert, alt etter kaliberet, og alle kalibrene går ikke i samme låskasse - gjelder begge modeller. Hver låskasse tar et visst utvalg løp, og magasiner. Men selve skjeftedesignen ser likt ut: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sako. Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Stokkene på en 200 / 202 kan IKKE brukes om hverandre. 200 kassa er relativt mye kraftigre enn 202 kassa. Jeg fikk laget meg match stokk hos Tyristubben. Ellers passer piper omhverandre, kikkertmontasje passer ikke omhverandre. Der må du ha Sauer 200, eller mod 90. Her ser du 200`n min med tilbehør: viewtopic.php?f=14&t=14303 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muflon Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Fine bilder, Sako. Vi tenker i samme baner. Jeg skal sette demper på mitt .243 løp, og bruke det for å overraske en del kråker, rev, o.a. Likte det Tyristubben-skjeftet. Er du fornøyd med det? Ville foretrukket laminat fremfor synth, så jeg har vurdert samme. Vet du om et skjefte beregnet på en magnum låskasse passer på 200? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Børsa ble solgt med en gang den kom ut, så blir noe i første omgang 13.000 svenske med 6,5x55 og 9,3x62 løp, samt en leupold 3-9x40 var da ikke så alt for gal pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 Carl Gustaf 2000 da? Prøver å finne info om denne børsa, men ikke så mye å finne. Mistenkelig lik en vanlig cg1900? Jakt og friluft har en sånn en i 9,3 med handicapbolt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sako. Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Fine bilder, Sako. Vi tenker i samme baner. Jeg skal sette demper på mitt .243 løp, og bruke det for å overraske en del kråker, rev, o.a. Likte det Tyristubben-skjeftet. Er du fornøyd med det? Ville foretrukket laminat fremfor synth, så jeg har vurdert samme. Vet du om et skjefte beregnet på en magnum låskasse passer på 200? Tyristubben stokken er knall å slyte med,men det er laaang ventetid der om dagen. En kammerat har ventet på sin stokk siden juli. De sa tre mnd venting,så da kommer den nok snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Carl Gustaf 2000 da? Prøver å finne info om denne børsa, men ikke så mye å finne. Mistenkelig lik en vanlig cg1900? Får grave frem litt fra den tiden jeg var i bransjen (15+ år siden)... CG 2000 var et rent Carl Gustaf produkt som ble lansert på slutten av 80-tallet. Låskassen var en videreutvikling av 1900. Det mest spesielle ved den er at låskassen er kaldhamret (løpet også). Et amerikansk våpentidsskrift brukte formuleringen "tolerances within a frog's hair" i en omtale. CG 2000 er et pent, velbygget og meget godt våpen. OBS! Siden tråden startet med CG 4000 presiserer jeg for sikkerhets skyld at CG 2000 IKKE er en systemrifle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muflon Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Noen fine varianter her: http://home.swipnet.se/~w-53642/html/studsare.html#Carl_Gustaf_studsare Husker jeg rett, så låser sikringen avtrekker på disse, mens bolten faktisk ligger fri - så den kan falle ut om du er uforsiktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Vil tro den låser bolten å. Ut ifra bildene på linken din, så har den samme knapp for å åpne sluttstykke i sikret stilling som det er på 1900. Foran hevearmen. Enn footprint på kassa? Passer den i stokker for 1900? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muflon Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Det er en god mekanisme, bygger videre på den Viggo Olsen utviklet til 1900 - men jeg mener som sagt å huske at det er noe med sluttstykket og sikringen på disse, som man unngikk senere. Her har du rifledekor overkill! http://www.vovapen.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Omtales bra i denne tråden på robsoft. Rulleavlastet avtrekk, hva enn det bety og enkeltradsmagasin er forskjellene jeg klarer å lese ut fra det som står der. Ellers var første serien plaget med en del klikk, som senere ble løst med sterkere slagfjær. EDIT: Inläggav vanja05 » 21 jul 2008, 18:35 Tips. Där står ett stort repotage i det senaste Jakt & jägare som kom i dag så där kan du läsa lite om CG2000. Noen som er i besittelse av dette bladet? Får evt prøve å se om biblioteket på SLU kan ha det.... EDIT again.... Fant blade på biblioteket, men fant ingen artikkel om denne børsa. Kikket på alle utgaver rundt denne datoen, eneste som minnet var en artikkel om en gravør som jobbet for Husquarna, samt en CG2000 MK2 til salgs i rubrikkene i julinr. Tyvär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts