Jump to content

CG4000


fat_dog86

Recommended Posts

De flyttet aktivator for sikringsmekanismen - på 202 er den ved tommelen, rett bak bolten når den er i lukket stilling, på CG4000/Sauer 200 er den akkurat i forkant av og på begge sider av avtrekkerbøylen; avsikring er fortsatt foran avtrekker, inne i bøylen.

På begge er det automatisk sikring-på når du fører inn bolten og låser denne.

 

Sånn er aktivator nå. Det er også et lite flagg over denne som viser om sluttstykket er spent eller ikke:

Sauer_202_select_safety_e_8c4f03a8bd39fbac60ba8ba8e129f411.jpg

 

Her ser du sikringen i på stilling - knappen foran avtrekker må skyves inn før avtrekk, og brukes også får å avspenne snellert-avtrekket.

 

202_safety_unten.JPG

 

Ellers kan du bruke 202-løp på CG4000/Sauer 200 (kalles 200 Jagd noen steder).

Fra Sauer selv fikk jeg vite at man ikke kan bruke skjeftene for 202 på CG4000.

 

Ellers kommer begge med stål eller legering låskasse - den siste er lettere. Noen tidlige CG4000 ble visstnok levert med løp som CG/Husqvarna valgte ut spesielt og etter enkeltes påstander også boret og riflet selv.

 

Flere varianter i 202. Har også en anti-rust coating som 200 ikke kommer med - enkelte som syns 200 ruster lett.

Jeg har en CG4000, med fire løp. Strålende fornøyd og har ikke hatt noen rustproblemer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er samme "knapp" foran avtrekker på CG4000/Sauer 200; men aktivator er på hver side av fremre avtrekkerbøyle, som i dette bildet. Du ser knappen, med den røde markeringen - en til på den andre siden.

 

SAUER_200_-_ZEISS_4X32.jpeg

 

CG har rundt boltarmhode, og ikke Sauer-skje.

 

Har tenkt å ta turen til Landrø og prøve noen skjefter, for å se om det kan passes til, men fikk altså e-post fra Sauer på forespørsel, der svaret var at jeg måtte prøve å finne noen eldre skjefter, eller få laget nye. Skjeftet mitt er heldigvis som nytt, men har lyst på et laminat eller synth skjefte til bruk når det er vått.

Låskassene er ulikt dimensjonert, alt etter kaliberet, og alle kalibrene går ikke i samme låskasse - gjelder begge modeller. Hver låskasse tar et visst utvalg løp, og magasiner.

 

Men selve skjeftedesignen ser likt ut:

 

sauer_202_hs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder, Sako. Vi tenker i samme baner. Jeg skal sette demper på mitt .243 løp, og bruke det for å overraske en del kråker, rev, o.a.

 

Likte det Tyristubben-skjeftet. Er du fornøyd med det? Ville foretrukket laminat fremfor synth, så jeg har vurdert samme. Vet du om et skjefte beregnet på en magnum låskasse passer på 200?

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder, Sako. Vi tenker i samme baner. Jeg skal sette demper på mitt .243 løp, og bruke det for å overraske en del kråker, rev, o.a.

 

Likte det Tyristubben-skjeftet. Er du fornøyd med det? Ville foretrukket laminat fremfor synth, så jeg har vurdert samme. Vet du om et skjefte beregnet på en magnum låskasse passer på 200?

Tyristubben stokken er knall å slyte med,men det er laaang ventetid der om dagen. En kammerat har ventet på sin stokk siden juli. De sa tre mnd venting,så da kommer den nok snart.

Link to comment
Share on other sites

Carl Gustaf 2000 da? Prøver å finne info om denne børsa, men ikke så mye å finne. Mistenkelig lik en vanlig cg1900?

 

Får grave frem litt fra den tiden jeg var i bransjen (15+ år siden)...

CG 2000 var et rent Carl Gustaf produkt som ble lansert på slutten av 80-tallet. Låskassen var en videreutvikling av 1900. Det mest spesielle ved den er at låskassen er kaldhamret (løpet også). Et amerikansk våpentidsskrift brukte formuleringen "tolerances within a frog's hair" i en omtale. CG 2000 er et pent, velbygget og meget godt våpen.

 

OBS! Siden tråden startet med CG 4000 presiserer jeg for sikkerhets skyld at CG 2000 IKKE er en systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Omtales bra i denne tråden på robsoft.

 

Rulleavlastet avtrekk, hva enn det bety og enkeltradsmagasin er forskjellene jeg klarer å lese ut fra det som står der.

Ellers var første serien plaget med en del klikk, som senere ble løst med sterkere slagfjær.

 

EDIT:

 

Inläggav vanja05 » 21 jul 2008, 18:35

 

Tips.

Där står ett stort repotage i det senaste Jakt & jägare som kom i dag så där kan du läsa lite om CG2000.

 

Noen som er i besittelse av dette bladet? Får evt prøve å se om biblioteket på SLU kan ha det....

 

EDIT again....

 

Fant blade på biblioteket, men fant ingen artikkel om denne børsa. Kikket på alle utgaver rundt denne datoen, eneste som minnet var en artikkel om en gravør som jobbet for Husquarna, samt en CG2000 MK2 til salgs i rubrikkene i julinr. Tyvär.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...