Jump to content

Hvordan få åpne jernsikter på Mauser til å gå lavere?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Har en Mauser i kaliber 7.92. Var på banen idag, men av en eller annen grunn har de originale jernsiktene begynt å gå cirka 20 cm for høyt på 100 meter. Siktet er stilt inn på det laveste nemlig 100 meter.

 

Jeg har alltid hatt det innstilt på 200 meter på 100 meter for å treffe midt i, men nå går det for høyt da jeg har de på det laveste.

 

Hvordan kan jeg endre på dette? Går jo an å sikte litt under blinken, men er jo bedre å kunne sikte midt i blink å treffe der man sikter :)

 

Så går vi over til problem nummer 2.

 

Den skruen som sitter på skuret har blitt ødelagt. Eller rettere sagt hodet på skruen er brekt og har fallt av. Hvordan kan jeg få ut denne da jeg ikke har noe å sette skrujernet i? :? LItt "pirkearbeid" med en liten borr kansje? :roll:

En ny skru er sikkert ikke noe problem, da jeg nok kan bruke nesten hvilken skru som helst? :roll:

 

Eller det enkleste er vel kansje å kjøpe ett nytt baksikte fra Landrø.

Link to comment
Share on other sites

http://www.haakons.com/vaapen/k98/mauser98.html

 

Her skriver de at frontsiktet ofte var justerbart.....?

 

Ofte betyr ikke alltid. Det er ikke justerbart på min :?

 

Men er mulig at dette bare var tilfeldig. Jeg skjøt med et anlegg som var noe for høyt, det var snø i lufta og det var ikke fullt dagslys, og blinken var litt liten så den var ganske langt ned i skyttergrava. Var litt redd for å treffe bakken under blinken pga at den satt så lavt.

Så det kan hende at det var disse forholdene som gjorde at det ble litt høyt treffpunkt. Forhåpentligvis.

Dersom været tillater det så skal jeg kansje ta meg en tur på banen i morgen også, så får vi se :)

 

Demonterte børsa til molekyler heromdagen, men det skal jo ikke ha noe å si med ett slikt våpen. Har hatt den i molekyler før og den har aldri endret treffpunkt. Har til og med prøvd en annen stokk uten at den endret treffpunkt en millimeter :wink:

 

Men det kan jo også ha noe med å gjøre at jeg skulle stramme skruen på baksiktet og knakk av hodet på skruen. Er mulig at jeg fikk strammet den litt, men er vanskelig å si.

Skjer samme ting neste gang på banen så får jeg rote i kjelleren etter en ny skru. Men problemet blir vel å få ut en skru som mangler hode :shock:

Link to comment
Share on other sites

på M98K er forsiktet justerbart i side. i høyde må man bytte korn til et høyere som gir lavere treffpunkt eller et lavere (eller file kornet man har) for å få høyere treffpunkt

 

Først NÅ oppdaget jeg at forsiktet faktisk er justerbart i side :oops:

Men i side trenger den ikke å justeres, så tror ikke jeg skal fikle med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...