Jump to content

Tempratur & Løpslitasje


S.O.N

Recommended Posts

Har ofte lurt på om det er noe håndfast erfaring eller retningslinjer på hvor varmt kan kan skyte et løp før det virkelig begynner og tære på løpet.

 

På 9.3'n min begynner jeg å kjenne etter når jeg har tatt 10-15 treningskudd. Varmt er det, så jeg venter litt og så tar jeg noen til.

 

På en 8x57 Mauser fra krigen, så blåste jeg ut over 200 skudd på under 2,5 timer når jeg lå

og trente. Det blir litt over 1 skudd i minuttet. Varme og mirrage var enormt. Men ammo'n fra den gang er ikke noe å spare på og løpet er dårlig likevel.

 

På et militærvåpen som AG3 eller annet, så er blåser dem ut 20 skudd på rappen og at det kan gjentas så ofte man kan klare å få inn et nytt magasin. Hva med varme og slitasje der ?

 

Dem praktiske skytterne som bruker 223 har sikkert brukbare mengder med ammo som skal gjennom på et stevne. Hva med med varme og slitasje på dem våpenene ?

 

Finnes det noen tommelfinger regler når man bør vente og la ting kjøle seg ned før man begynner og få stor løpslitasje ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

på stang skyting skyter man ofte 16-21 skudd på 25 sekunder med sauer eller AG3. dette gjennomføres 2 ganger med kansje 2-3 minutt mellomrom. altså skyter man opptil 40 skudd på 3 minutter (feks)

da er pipa så varm at om du kommer bort i en plastpose vil den kansje smelte.

presisjonen blir vanligvis ikke ødelagt av slike ting. men det vil nok slite mer på pipa enn vanlig rolig skyting.

 

på DFS skyting på elektonisk bane, skyter man ofte 50 skudd på ca 30 minutter(feks fullt baneprogram). dette blir 1-2 skudd pr minutt i snitt, da er også pipa varm.

 

jeg vil tro at slik skyting vil slite mer på pipa enn feks 50 skudd spredd ut over en hel dag slik at pipa ikke blir orntlig varm engang.

 

med 12,7 MØR i forsvaret er det helt riktig at man ikke skal skyte mer enn at pipa er såpass varm at man kan holde på den (i følge teknisk håndbok). om dette gjennomføres med 7,62 skarpskyttergevær HK417 vet jeg ikke, men med NM149 var det ingen slike begrensninger i "gamledager".

Link to comment
Share on other sites

 

med 12,7 MØR i forsvaret er det helt riktig at man ikke skal skyte mer enn at pipa er såpass varm at man kan holde på den (i følge teknisk håndbok). om dette gjennomføres med 7,62 skarpskyttergevær HK417 vet jeg ikke, men med NM149 var det ingen slike begrensninger i "gamledager".

 

Når løpet oppnår en viss temperatur så har det fått en permanent skade som vil ha en direkte innvirkning på presisjonen. Nøyaktig hvor varmt det vet jeg ikke, så derfor "bedre føre var"

Riktig at det er forklart for 12,7Mør :? Ingen spesiell tekst for NM149. HK417 har en litt mer avansert bruksanvisning, spesielt for pussen.. :wink:

selv har jeg skutt 100 skudd på under 1 time. presisjonen er fortsatt like bra.

Link to comment
Share on other sites

hehe. konkkurransebørsa mi (sauer 200STR, kal 308w eller 6,5X55) bli skutt varmere enn at jeg kan holde på pipa så å si hver gang jeg er på baneskyting. dvs 50+/- skudd på en halvtime i konkkurranse. å den pipa varer tusenvis av skudd. så før "det er så varmt at pipa tar varig skade" så må det nok være ganske varmt ;)

 

mye av 12,7 MØR drillene er (på vanlig militært vis) satt i et system slik at det skal følges for at ikke noen luringer overdriver totalt.(som unge fremadstorende soldater og befal avogtil gjør)

det trenger ikke nødvendigvis være 100% sikkert at det er farlig ikke følge drillene fordet, men de skal følges. å jada, jeg har skutt mye med MØR. har også stått å lært folk å bruke børsa. så tror jeg har ok kontroll på drillene der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...