Jump to content

Lade .308 og 30-06 200 grs - spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Elgkuler kan jeg lite om! Har bestilt diesett til både .308 og 30-06, så om brodern husker/får anledning, så kommer de i hus i løpet av en drøy måned.

 

Usikker på hva slags elgkuler jeg skal bruke. 30-06 skal jeg lade litt til en kompis. Tenkte jo på Oryx 200 grs eller Lapua Mega 200 grs. Er Oryx verdt den ekstra prisen? Andre bra alternativer til en rimelig pris?

 

Går det greit å bruke 200 grs i .308? Er en Sako AII jeg har sjøl. Vet ikke løpstwist på denne. Hastigheten blir jo lav, men den holder kravet til anslagsenergi til storvilt?

Link to comment
Share on other sites

Går bare bra med 200 grs oryx i 308. Den ekspanderer bra selv på 200 meter i 308 fart. Prøvde 200'ern i fjor, ladet til 764 m/s og den samlet 24 mm på 100 meter i min howa med 1-12" twist. Kula er ikke lang til 200 grs å være. Men det blir merkbart mer rekyl når du hopper fra 180 til 200 grs.

Link to comment
Share on other sites

Slipp deg ned på 180 eller 165 grs, så har du en vekt som passer godt i begge kalibrene.

Oryx er bra, men det finnes billigere og bedre alternativer etter mitt syn, slik som Interbond, Scirocco, Barnes Tsx osv.

Lad til rundt 800 m/s, så slipper du mye kjøttødeleggelser og blodslått kjøtt. En interbond som er skutt inn 10 cm på hundre meter går blink på 250 hvis du lader til 800 m/s og har en middels høy montasje. Derfor er høyere hastigheter etter mitt syn helt unødvendig på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for innspill. Får høre med kompisen om han kan gå ned til 180 grs kule. Har vel ikke stor praktisk betydning det. Innbiller meg at 200 grs ikke er ideelt i .308, så om han sjøl går for 180 grs i 30-06, så kan vi spleise på kuler. Slipper å rote mellom to ulike kulevekter. Litt enklere for et rotehue som meg... Lader litt .222 fra før, så de skulle jeg vel klare å skille fra hverandre! :mrgreen:

 

Mener å ha lest i bladet Jakt om elgkuletester, så får rote litt rundt og lete! Det er jo så mange ulike kuler...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...