Jump to content

Standard hetter kontra magnum hetter


kjella

Recommended Posts

For å hindre at noen sprenger børsa i lufta i et tilfelle der det skulle vært brukt standardhetter kanskje? :wink:

 

Tillegg: Forøvrig så har jeg spekulert litt på om ikke magnumhetter kan være fordelaktig ved komprimerte ladninger i "normallange" riflekalibre typ .223Rem og 30-06?

OT: Jeg tror også at jeg kunne blitt rik på å starte en tennhettefabrikk som lager spesialtennhetter for standardkalibre, mer spesifikt tennhetter med rør for tenning forfra, slik enkelte villkatter og større skyts har :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt jeg.

Har skutt litt med 7mm rem magen min, kruttmengden ligger tett under 70 grs, men like vell så fikk jeg noen *klikkpang* Hadde ikke det problemet når jeg skøyt med den i sommer. Kan det lønne seg og gå opp til magnum hetter? Bruker cci 200 hetter nå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bortkasta "pæng"!

En trenger ikke ZR dekk på en bil som har makshastighet på 110 km/t.

 

Magnumhetter, slik jeg ser det, trengs når kruttmengden krabber over 70 grains......

Hvorfor oppgir da Norma alle sine ladinger med magnum hetter?

 

Har ikke fanari.......

Send de en mail og spør.

 

Har ladet egne patroner i over 40 år, og benytter meg av "regelen" jeg beskrev over her, og har alle 10 fingre pluss 2 øyne, og hørselen er fremdeles ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært litt forsiktig med magnumhetter til komprimerte ladninger. Hvertfall å bytte mellom magnum og vanlig sånn uten videre.

 

Herr. Lee forteller noe interessant når det kommer til komprimerte ladninger i sin ladebok. I et eksperiment ladet han opp til maks, over maks og enda mer over maks. De komprimerte ladningene viste faktisk et lavere trykk selv om kruttmengden var langt over anbefalt. En komprimert ladning ga faktisk et trykk som var under maks trykk. Han mente dette kunne skyldes at brennhastigheten til kruttet blir litt redusert når kruttet blir komprimert. En slik ladning kan for eksempel antas å tenne raskere ved bruk av magnumhetter enn vanlige hetter.

 

Nå er dette et litt spesielt eksempel, men man bør tenke seg om en gang til før man begynner med magnumhetter.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fanari.......

Send de en mail og spør.

 

Har ladet egne patroner i over 40 år, og benytter meg av "regelen" jeg beskrev over her, og har alle 10 fingre pluss 2 øyne, og hørselen er fremdeles ok.

Ting forandrer seg her i verden, slikt som krutt og brennhastigheter og deres evne til å tenne i en patronhylse.

Jeg ladet min første patron for 50 år siden og brukte selvfølgelig det jeg lærte fra erfarne DFS skyttere i mitt skytterlag. Dette var ett spørsmål fra meg for å få svar på noe jeg har lurt på i mange år.

Link to comment
Share on other sites

(...)De komprimerte ladningene viste faktisk et lavere trykk selv om kruttmengden var langt over anbefalt. En komprimert ladning ga faktisk et trykk som var under maks trykk. Han mente dette kunne skyldes at brennhastigheten til kruttet blir litt redusert når kruttet blir komprimert. En slik ladning kan for eksempel antas å tenne raskere ved bruk av magnumhetter enn vanlige hetter.

 

Ja nettopp, det jeg spekulerer på er om tenningen kan bli så dårlig at selv om du ikke får ettertenning, så utnytter du ikke våpenets potensiale i starten av trykkurven?

Jeg har litt problemer med å formidle hva jeg tenker, men gjør et forsøk likevel: Ved en ukomprimert ladning ser jeg for meg at kruttkornene som ligger over tennhullet lett blåses unna, og at tennflammen tenner en normal mengde krutt. Men hvis de (ved f.eks. et halvt grain mere) ligger fastkomprimert, ser jeg for meg at man gjør noe drastisk med tenningsforløpet, for eksempel at man risikerer at en liten del av det bakerste kruttet tenner og at kula og ladningen forøvrig drives fremover; m.a.o. volumet øker unormalt tidlig.

 

Jeg tenkte jeg skulle høre om dere har gjort noen erfaringer med slikt, men jeg har planer om å teste selv med .223Rem hvis jeg finner magnumhetter. -Vil bare presisere at jeg selvfølgelig kommer til å starte på minimum.

 

Tillegg: Og så vil jeg bare ha sagt at jeg er klar over, og har selv erfart, at det ofte er fordel med mildest mulig tenning. Men mitt resonnement er slik at dette gjelder for ukomprimerte ladninger, da man likevel unngår det jeg velger å kalle "konsentrert baktenning" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt jeg.

Har skutt litt med 7mm rem magen min, kruttmengden ligger tett under 70 grs, men like vell så fikk jeg noen *klikkpang* Hadde ikke det problemet når jeg skøyt med den i sommer. Kan det lønne seg og gå opp til magnum hetter? Bruker cci 200 hetter nå :roll:

 

Regner med at du også får en del soting på hylsa med 200 hettene. Gå over til magnum så slipper du i allefall sotinga. Jeg mener også at jeg fikk bedre forbrenning i 7mm ern med magnumhettene.

Link to comment
Share on other sites

Har dilla litt med støpte kuler i litt store patroner som .375 H&h ,416 Rem mag og 460W,by mag.Nar man lader .375 H&H med 62 gr N160 og ei 350 gr blykule fikk jeg klikk-PANG :shock:

med standard hette.Med magnum hette fungerte ladningen perfekt.

Tro meg ! :mrgreen: Det er ingen hyggelig opplevelse å få hangfire i en 460W,by mag med over 100 gr krutt. :?

Derfor bruker jeg magnum hetter på alle mine magnumpatroner der det er annbefalt av kruttfabrikanten.På 6,5x55 ,308win og 30-06 bruker jeg standard hetter.Dette har fungert i tusenvis av skudd.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 100% sikker på dette(men kan nok finne det ut i arkivet), men mener og huske at vapentidningen hadde tog for seg N-500 serien te Vithuvari for ei lita stund siden, og de endte opp med at i normalpatroner som 308 fikk de gjevnere hastigheter og samlinger med magnum hetter. Kan hende eg mikser med er annet blad, semdt på kveld så det e.

 

Bruker normalhetter i 8x68s en min nå, men går nok opp til magnum hetter der, men ikke uten å begynne med ladningstestning på ny, tør ikke adoptere goladningen med normalhetter sånn uten videre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...