Jump to content

Ladinger til 30.06 med Hausken demper


meboy

Recommended Posts

Hei

Oppdaget "Kammeret" mer eller mindre på slump. Fant fort ut at her inne er det mye folk med kunnskap om lading etc.

Etter å ha jaktet i mange år med dertil tap av hørsel bestemte jeg meg for å kjøpe og montere Hausken lyddemper på min 30.06 rifle, fikk løpet kappet til 50cm i samme slengen.

Ble i allefall ikke noe dårligere skytter av å ta bort både smell og mye rekyl.

Spørsmålet mitt er om noen kan hjelpe med lading som er tilpasset det noe kortere løpet slik at jeg unngår soting i demperen og munningsflamme.

Har tidligere ladet( kompiser som har ladet med meg som tillskuer er vel riktig å si :) ) mye med Vithv N 150 med både forskjellige Barnes, Lapua og de siste årene N Oryx og fått hastigheter rundt 850 m/sek.

Kan det være smart og lade med litt raskere krutt?? (kortere løp)

Mulig jeg spør litt for generelt men spør meg om ytterlige detaljer og jeg skal svare.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade for max effekt av demperen og mindre soting i demperen så lad med raskere krutt. Ser stor forskjell i demperen jeg skyter 6,5x55 i og demperen med 8x57is. Begge har nesten like lange løp, med tanke på sot og slik.

 

Blir også mindre smell av 8x57en enn 6,5en som jeg tror kommer av raskere krutt i 8mmeren.(mere krutt som rekker og brenne opp inne i demperen)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har ladet før vil jeg anbefale deg å kjøpe ladeboken. N150 passer best til 165 grains kuler i 3006, 50 grain, og vil vel gi rundt 840-850 m/s dersom du er heldig. DEt kommer mye an på løpet

Jeg har som deg montert Hausken demper på løp med 51 cm lengde. Jeg bruker titan demper på min, og bruker stort sett N160 krutt til 180 grains kuler og 56 grains ladning gir sånn passe i fart til Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Takk, her går det jaggu unna, rakk bare såvidt og poste før det ble svart. :D

Det med maks kulehastighet er kanskje ikke så viktig ettersom jeg jakter i skogen og det sjelden blir lange hold, da kan det vel være smart å gå ned litt på kruttmengdene og akseptere noe lavere utgangshastighet....eller??

Link to comment
Share on other sites

En bør ikke gå særlig lavere en minimum uansett, kruttsort, men faren er størst med saktebrennende krutt som MRP og lignende. N160 går greit i demper med 180 grains Oryx.

 

 

Lavere hastighet får du uansett det må du bare leve med :mrgreen: Men reduksjon av krutt mengde eller bruke ett raskere krutt gir bedre demping enn fulle hylser med saktebrennende krutt.
Link to comment
Share on other sites

Neinei var jo ikke det jeg mente da. Det jeg menter er at det ikke er vits med max ladninger hvis man skal ha max utnytting av demper effekten. Regner med att alle som lader litt vet det at saktebrennende skutt ikke skak lades under minimum? Det gjelder forsåvitt alle krutt. bruker man ett raskere krutt må du bruke minde for å ikke få overtrykk var det jeg mente.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...