Jump to content

Ladedata til Trophy Bonded Bear Claw i 308.


aslebaraa

Recommended Posts

Hei.

 

Har vært på leting etter ladedata til 165grs Trophy Bonded Bear Claw til .308 win, men skal si at det er ikke lett å finne på det store internett :cry:

 

Har tilgang på fortrinnsvis VV 140, 150 krutt, men også N-11 og andre Normakrutt.

 

Det beste alternativet jeg har funnet er Jørund Lien sin alroundlading i .308 med Swift A-Frame 165grs og 46grs N-150.

 

Nå er Trophy Bonded Bear Claw'en homogen i bakparten (solid shank), men om dette vil gi økt trykk skal jeg ikke si for sikkert, men dette virker sannsynlig.

 

Tar i mot alle ladninger med takk!!! Gi gjerne en kommentar på om ladningen er max i ditt våpen, slik at det blir enklere og vurdere hvor mange % man skal gå ned før man jobber seg opp mot rett data for mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Speer ladebok oppgir 42.0gr (start) - 44.0gr (max) Vihta N140 til 165gr TBBC i .308Win. 2.800" COL.

 

Nå er Trophy Bonded Bear Claw'en homogen i bakparten (solid shank), men om dette vil gi økt trykk skal jeg ikke si for sikkert, men dette virker sannsynlig.
Speer oppgir samme startladning, men 2gr høyere maksladning N140 for andre 165-grainere (samme COL) sammenlignet med data for TBBC, så du er nok inne på noe... 8)
Link to comment
Share on other sites

Du bør selv måle COL for TBBC kula i ditt våpen.

 

Hadde jeg skullet lade denne kula i en .308 Win, så hadde jeg vel startet med N150 kruttet.

Disse kulene er etter min smak litt for dyre til å eksperementere for mye med, så en ladning med

45 grain N150 hadde muligens vært mitt valg. (Med mindre denne ladningen gir tegn til overtrykk eller laber jakt-presisjon).

Link to comment
Share on other sites

Du bør selv måle COL for TBBC kula i ditt våpen.

 

Hadde jeg skullet lade denne kula i en .308 Win, så hadde jeg vel startet med N150 kruttet.

Disse kulene er etter min smak litt for dyre til å eksperementere for mye med, så en ladning med

45 grain N150 hadde muligens vært mitt valg. (Med mindre denne ladningen gir tegn til overtrykk eller laber jakt-presisjon).

 

Ja, dette var det jeg endte opp med å gjøre. Jeg har den formening at N150 ofte er et bedre krutt en N140 når kulevekta kommer over 150grs og da spesielt med "premiumkuler" som kan ha noe lang bæreflate. N140 er veldig ofte det kruttet som blir brukt, men det er ofte litt mere fart og presisjon og hente med N150 og tunge (lang bæreflate) kuler.

 

Måling av COL viste at i min børse så ble det dårlig hold på kula før jeg når bommene. Når dette skjer så setter jeg heller kula til å full støtte i halsen altså god friflukt. Ladningen ble 46grs med N150 og dette er en maxladning i min børse. En liten advarsel her S&L løpet mitt har i mange tillfeller vist at jeg kan ha litt mere power bak kula før jeg får trykktegn, så for dem som ønsker og lade med denne kulen vil en startladning på 44grs være bra for så å jobbe seg opp.

 

Presisjon ble 23mm på 100 meter av 3 serier med 3 skudd fra 2-fot og støtte under kolben. På 200 meter prøvde jeg 2x2 skudd som målte 50mm. Jeg er fornøyd :D

 

Alle laddedata brukes på eget annsvar!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...