Jump to content

Preparant i Sør-Afrika - tilleggskostnader


Lawman

Recommended Posts

Er det noen som vet hva som er vanlig pris på "Permits, crating, fumigation", altså dokumentasjon/tillatelser, snekring av transportkasse mv, i Sør-Afrika? Dette kommer visstnok i tillegg til preparantprisene.

 

Vi fikk nettopp plusset 400 € på regninga for nettopp "Permits, crating, fumigation". Litt irriterende når det ikke var nevnt tildigere, og 3500 NOK kan virke litt mye for å snekre ei kasse og fylle ut eksportpapirene. For øvrig er dette snaue 20 % av totalkostnaden eks. frakt.

 

Men dette er kanskje helt vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Jammen ikke sikker. Husker ikke helt hva jeg har betalt for dette. Men minnes det var lagt på regningen som en %-sats. F. eks 5 %..

Dokumentasjon? Skjøt du noen arter som krever CITES? Dette kan nok koste ekstra.

 

Veit du hva som menes med fumigation? Er det skumming for å få innholdet stabilt?

Ellers prater man gjerne om fumigation i forbindelse med skadedyrbekjempelse. Dvs tåkelegging av rom/esker med insektsmiddel. Men dette kan ikke jeg huske at har vært pratet om der nede.

Forsåvidt hadde det vært en fordel da visse plagsomme insekter kan havne med slike forsendelser.

Man bør ikke bli paranoid, men ta en sjekk av esken og trofèene før de blandes med de man har inne i huset allerede.

 

Beklager at dette egentlig ikke blei svar på dine spørsmål. :)

 

Summen hørtes litt stiv ut, men det er sjelden mye man får gjort med slikt. Man er liksom prisgitt taxidermistene der nede, siden de faktisk har trofèene hos seg inntil alt er betalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders,

 

Såvidt jeg kan se er det flere preparanter der nede som krever inntil 20 % for å snekre kasse og fylle ut papirene. For oss er 400 € ca 18 %. Det virker dyrt, og nei vi skjøt ingenting som krever Cites. Var rett nok 11 m fra en brun hyene, som vi så på i en ti minutters tid mens den gnagde og koste seg, men den skjøt jeg ikke ;-) Akkurat hva som menes med fumigation er jeg litt usikker på, men det er sikkert ikke mer en en runde med sprayboks, ev. et par møllkuler. Noe må man jo kalle det for å kreve 400 € ...

 

Leverte nettopp trofeer til en annen preparant. De skulle ha 135 USD + 10 % for samme jobben. Ikke latterlig billig det heller, men i det minste fikk vi beskjed i forkant.

 

Ellers er konklusjonen, som du selv antyder: Det er lite man får gjort annet enn å betale og ev. velge en annen neste gang. Men med tanke på det siste er det greit å vite om dette er dyrt eller gjengs pris...

Link to comment
Share on other sites

Vi reiste på egenhånd... Kunne sikkert også kranglet med preparanten og fortalt at dette burde han opplyst, men det gjorde vi ikke. Men som sagt så virker det jo heller ikke helt urimelig, når mange tar 20 % - selv om det virker i dyrt. Vi får bare bli bedre til å forhandle....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...