Jump to content

Salg av elgkjøtt


johlov

Recommended Posts

Etter helgas jakt har vi blitt sittende inne med mer elgkjøt enn beregnet. Slakteriet vi bruker å selge til ville plutselig ikke ta imot mer kjøtt. Vi sitter derfor igjen med 2 okser, samlet slaktevekt rundt 400 kg. Er det lov å selge dette på f.eks. www.finn.no uten å få Mattilsynet på nakken? Ingen som har vært med utvomming, flåing osv. er slaktere. Tanken var å selge 1/4 eller 1/2 dyr. Elgen kan valgfritt leveres til slakteri for nedskjæring.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at f.eks. bønder ikke lengre har mulighet til å slakte eget fe for deretter å selge.

Link to comment
Share on other sites

Salg til privat husholdninger er lovlig uten vetrinær attest.

Skal det selges til resturanger eller hotell så må det være godkjennt av mattilsynet.

Noe som er en enkel affære og koster 80,- pr dyr...

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du bor i Trondheim får du levert dette hos Stensaas Slakteri i Brekkebygd (øst for Røros) . De tar mot hele dyr (ring og avtal først) men det som krevs er deler av lunge , lever ,mildt og hjerte av begge dyr til kjøttkontrollen .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg og andre tok feil :oops:

Fant dette i en artikkel hos mattilsynet :wink:

 

Sitat: Når slakt fremstilles til kontroll, skal hjerte, lunger, lever, milt og nyrer være med. Dersom organene er tatt ut ved slaktebehandling i felten, må de merkes slik at de med sikkerhet kan identifiseres og kontrolleres av tilsynsveterinæren sammen med slakteskrotten.

 

Og her er det jaggu en egen forskrift :arrow:http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0133.html

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt en telefon til Mattilsynet så viser det seg at salg i slik stor skala er ulovlig, kjøttes må godkjennes og stemples først.

 

Det de anbefalte var å få godkjent et sted som kontrollsted. En kontroll kosted 80,- pr. dyr, og dyret kan da fritt selges vidre. Alt dette er beskrevet på hjemmesidene til Mattilsynet.

 

Jeg vil også tilføye at de personene jeg snakket med hos Mattilsynet var mer en hjelpesomme, og godt over gjennomsnittelig hyggelig. Jeg skulle ønske at alle offentlige kontorer var slik... :?

Link to comment
Share on other sites

En kontroll kosted 80,- pr. dyr, og dyret kan da fritt selges vidre.
De nevnte vel ikke i en liten bisetning, hva kilometeravgiften kommer på :?: Mener at sist jeg hadde dem i "bua" var kilometeravgiften 12 kr pr/km og når kontroløren skulle kjøre 15 km t/r ble slutt summen noe annet :evil:
Link to comment
Share on other sites

En kontroll kosted 80,- pr. dyr, og dyret kan da fritt selges vidre.
De nevnte vel ikke i en liten bisetning, hva kilometeravgiften kommer på :?: Mener at sist jeg hadde dem i "bua" var kilometeravgiften 12 kr pr/km og når kontroløren skulle kjøre 15 km t/r ble slutt summen noe annet :evil:

 

Hmm... Jeg mener hun sa at kjøring var inkludert, men hun snakket dialekt så jeg kan ha oppfatted feil...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...