Jump to content

Hundekiropraktor /prolaps


tulling

Recommended Posts

Jämttispa mi har ifølge vet. sannsynligvis fått en prolaps. (Har ikke røntget)

Så nå går den stakkars bikkja på smertestillende men det tar nok bare av dei verste toppene.

Nå lurer jeg på om det er noen som har erfaring med hundekiropraktor, evt noen tips om hvor jeg finner en , aller helst i Gudbrandsdalen.

Andre som har opplevd prolaps på bikkja? Da er jeg intressert i å høre om sykdomsforløp og botemidler.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kiropraktor Geir Wiik fra Grorudalen dyreklinikk på hunden min og selv om det var langt å reise så så jeg apsolutt en bedring. http://www.groruddalen-dyreklinikk.no/kiropraktor.html. Desverre så var det andre ting som også var galt her. Men han er flink og det sier jeg ut fra det at jeg har selv gått til kiropraktor imange år og blitt kritisk etter hvert og det at jeg så en stor bedring på hunden. Han driver som kiropraktor på mennesker men en kveld i uken tar han hunder også driver han på med trekkhunder.

Ellers så må du nok bare søke rundt på nett.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Dachsen min fikk også prolapslignende tilstander sist søndag.

Skrek i smerte når hun forsøkte å gå og stå.

Det var da å reise til Jeløy Dyreklinikk, veterinæren der mente også at det var "mulig prolaps".

MR-bildene viste imidlertid at det var en blodpropp, som presset på nervene i ryggraden.

Intensiv kortisonbehandling noen dager - og hunden kunne hentes hjem

På meg virker hun som "seg selv" igjen, men skal ta det med ro i 6 - 8 uker, og går på Rymadil.

 

Var jeg deg ville jeg kostet på meg et MR-bilde for å sjekke hva det virkelig var. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Et prolaps er i seg selv ikke spesielt vondt, men ofte får man problemer med muskulaturen rundt fordi kroppen prøver å beskytte skaden. Dette kan være ganske så vondt, men går som regel raskt over. Behandling er vel som for alle andre rygg/muskelsmerter, altså smertestillende og betennelsesdempende medisiner. Lett og variert belastning kan også være gunstig, feks en rolig tur i ulendt terreng.

 

Virkelig vondt får man først når nervene kommer i klem (isjias), og da er det lite annet enn tålmodighet og apedop som nytter. Operasjon er kun for ekstreme tilfeller (lammelser etc) og ved langvarige smerter (over et halvt år).

 

Kiropraktor mot prolaps har jeg ingen tro på, det beste jeg kan si om de timene jeg tok var at han fikk pushet på for å ta en MR. Faktum er at det ikke finnes noen pålitelige behandlingsformer for rygg annet enn å ta tiden til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...