Jump to content

Jaktanleggsprøve, trener man før en slik?


tunderbrd

Recommended Posts

Tenker på å få Felix, vår Springer Spaniel, på en annleggsprøve i slutten av måneden.

Så lurer jeg bare på en liten ting.

Trener man spesifikt på de 3 elementene i prøven på forhånd?

Har jo selvfølgelig lyst at han skal klare denne, men er ikke testen mest ment for å se om instinktene er der?

Føler det blir litt juks å terpe på disse øvelsene på forhånd da... :?

 

normal_DSC00176_%28Medium%29.JPG

Se så flink han er på kontakt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok trene litt på de ulike elementene. De er så spesifikke at det ikke kun er opp til instinkt å gjøre ting riktig. Særlig vannapporten med avlevering virker å kunne være litt vanskelig. Kravene til utførelse er ikke strenge, men hunden må forstå hva øvelsen går ut på.

 

Når jeg tok min springer på JAL på Voss i høst var det kun 2 av 9 hunder som bestod. De aller fleste fikk til feltsøk og slepespor av kanin, det var ved vannet det sviktet. Jeg hørte noen av de andre snakket om at de ikke hadde trent hundene til å gå i vannet fra en bredde av store stener. Det var tydeligvis nok til å vippe de hundene av pinnen. Når de etter starten på stenbryggen ble ført noen meter til siden så de var på sandstrand, da hadde de mistet fokuset på måken der ute, og svømte ikke ut for å hente. I forbindelse med at fuglen kastes på vannet så skytes det med startpistol. Det kan hunden med fordel ha vært utsatt for tidligere, ellers så er det lett for at markeringen av hvor fuglen lander går skeis.

 

Skal du til Egersund på JAL sist i måneden? I så fall treffes vi der. Jeg skal dit på feltprøve med min hund om ikke trekningen går rett vest. :)

Link to comment
Share on other sites

Okei! Takk for bra svar. :D

Da får vi ta noen treninger på akkurat det med vannapportering slik prøven praktiserer det.

Planen er prøven på Birkeland, sør for Egersund ja.

Så får vi se om vi får lurt oss med.

Fristen er ute, vi var litt for seine med å bestemme oss for å ville gjøre dette nå i høst.

Ellers øver vi som gale, og tar den til våren :lol:

Lykke til, da!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...