Jump to content

Råd å tips til en fersking i cal. 6,5x55 med utstyr


Neowulf

Recommended Posts

Heisan

 

Som fersk jeger ser jeg som mange andre på en rifle i kaliber 6,5x55 til bruk på toppjakt og kansje noe elgjakt, jeg har søkt i forum å lest endel tester, men blir vist bare mere å mere forvirra jo mere jeg leser.

 

Hva bør men vektlegge ved kjøp av en rifle i dette kaliberet, er det f.eks mulig med utskiftbare løp som f.eks. sako quad?

 

Jeg har sett på sako 85 finnlight en rifle jeg falt på siden den var testvinner i outdoorlife og er anbefalt av flere bekjente.

 

Lyddemper, helst en som bygger minimalt ut på totallengda siden den skal i sekken, hva ville du valgt til denne eller andre i samme kaliberet?

Tofot, lett å bra ,hva er bra?

Siktemiddel ser jo ut til å være en hel vitenskap for seg selv , hva ville du hatt å hva vill matche denne rifla bra?

 

Om du ikke er enig i riflevalget kan du jo komme med din egen favoritt, :D men kaliberet er låst.

 

Beste ammo til elg? Beste til tiur?

(Er ikke inne på hjemmelading ennå å har ingen umiddelbare planer om satse på dett ennå)

 

Mine prioriteringer går på pressisjon,vekt og pris (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen eller i noe symetrisk forhold til hverandre :D )

 

Takker for svar og meninger, om du mener jeg er helt på jordet her så sett opp ditt eget drømme oppsett rifle+demper+fot+kikkert+ammo.

 

Vegar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert ingen dum idè å endre litt på tittel på tråden hvis du ønsker vettuge svar.

 

...jeg trodde dette dreide seg om fisking med 6,5x55, men så heldig var jeg altså ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Alle moderne rifler i dag går der dem skal til jaktbruk.

Resten er det lommeboka og personlig følelse som avgjør.

 

Folk synser og mener det ene og det andre, og anbefaler ofte børser

til 20-30 tusen, men du treffer der du skal med en billig Remington eller Howa også.

 

Det er vel slik at des mere tid du bruker bak børsa, des mere kommer synsing på

finesser og personlig følelse.

 

Skal du ha magasin mating eller topmating ?....bare dette vil begynne og eliminere

bort børser.....eller vil du ha i pose og sekk og gjøre begge deler.

 

Finske børser enten det heter Sako eller Tikka er kjent for å vere bra. Du kan ikke gjøre

så mye feil i valget der. Tyske Børser er bra, men så begynner det også å koste penger.

Et kompromiss som kanskje er noe i mellom er f.eks en Browning A-Bolt. Remington børser

er som oftest bra også.

 

Skal du ha system rifle, så fyker prisen opp. Schultz & Larsen, Sauer, Mauser, Blaser med flere.

Etterhvert så savner du det å kunne ta et kaliber rett ut av skapet og vite at det er ferdigt innskutt uten å måtte skru 20-25 knepp ved et løpskifte....og lure på om den går der den skal.

 

Demper....tja, veldigt bra for hørselen og rekyl. Men ver også oppmerksom på at er du uheldig, så 'kan' skuddene samle dårligere, selv om det som oftest blir like bra eller bedre som før du satte demper på. Tyngdepunkt og ballanse endrer seg også, vist du ikke tar et skikkelig javs av løpslengden.

 

Du må nesten ta og føle på riflene før du kjøper dem. Alt annet blir individuell synsing.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

 

S.O.N- , Matetype tror jeg ikke har noe å si for min del, eller rettere sakt, det kan jeg ikke nokk om til å ta stilling til (om ikke den ene typen er annerkjent for å gi en fordel frammfor det andre i skuddet)

 

Ser som sakt på flere rifler men blir lissom ikke klok på hva som er bra å ikke, lyddemperen er nesten et must, men finner ikke en slik jeg har sett i virkligheta, ikke så jeg hva den feter heller men den bygde lite ut å blei tredd ned over nesten hele løpet.

 

Kruttskalle- , sjekker ut T3 :D ser jo bra ut men på databladet står det 6,5x55SE hva står SE for ?

 

Sako 1985- , har du tatt noe av løpet, og hva ble totallengda(hvor mye bygger demperen ut?) ? er den like pressis som før du monterte demper ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kappa løpet noe nei fordi man mister litt fart på prosjektilet ved de fleste caliber med og gjøre dette å

forøvrig så er løpet mitt kort nokk syns jeg.

 

Når det gjelder demperen så bygger den vel ca 10cm forrover tipper jeg å tot lengde på rifla er vel ca 130cm(har ikke målt).

 

Presisjon: Tja jeg vil tro den er kansje litt bedre fordi rifla blir litt "roligere" å rekyl opptaket blir mer likt hver gang,

ikke det at det er så mye rekyl i 6.5x55 men benk skyttere er som nevnt tiligere påpasselige med nettopp dette med jevnt rekylopptak.

 

Forresten når det gjelder T3 så kan jeg anbefale de på det varmeste for 5 av mine kompiser har sånne i litt forskjellig caliber å utførelse å alle er fornøyde med sine børser

Link to comment
Share on other sites

S.O.N- , Matetype tror jeg ikke har noe å si for min del, eller rettere sakt, det kan jeg ikke nokk om til å ta stilling til (om ikke den ene typen er annerkjent for å gi en fordel frammfor det andre i skuddet)

 

Magasin: Du må fylle magasinet med patroner og så sette det i børsa.

Topmating: Du dytter en og en patron ned fra toppen og fyller børsa slik.

 

Likeledes om du skal tømme børsa:

Magasin: Ta ut magasinet

Topmating: Du opner en utkasterluke forran avtrekkbøylen og dumper ut det som

er igjen i børsa.

 

Noen børser har en kombi løsning som gjør at du enten kan ta det ut og fylle det,

eller du fyller det når du mater ned fra toppen. Tros Sako 75 har det slik, men jeg vet ikke hva Sako 85 har. Så tror jeg Remington har en variant av dette også.

Link to comment
Share on other sites

Tros Sako 75 har det slik, men jeg vet ikke hva Sako 85 har. Så tror jeg Remington har en variant av dette også.

 

Sako 85 har "kombi" mating på magasinet ja 8) Dessuten har de laget en magasin sperre sånn at du må trykke magasinet inn for å få løst det ut.

Ganske genialt spør du meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

 

Er det mulig å skifte løp på Tikkaene? Evt hvor mye vil det ksote for et nytt løp? Løpet vil jo bli skutt ut etter ei stund.. Har veeldig lyst på Sauer, men foreløpig strekker ikke pengene til! :roll:

 

 

Ja Man får kjøpt løp til de men pris vet jeg ikke. muli det da kunne vert like greit å kjøpe et litt dyrere løps evne å så brukt det i stedet for serie produserte for ytligere presisjon osv..

Men T3 løpa skal vist holde 6-7000 skudd så til normalt bruk holder de leeeenge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...