Jump to content

Husqvarna/Carl Gustav 1900


THS

Recommended Posts

Sjekk med Jakt og Friluft - de hadde en for ikke så lenge siden, i perfekt stand, med helt intakt blånering og med supersmooth sluttstykkegang, i det kaliberet. Holdt på å kjøpe den. Det var lux-utgaven.

 

Ellers er kanskje denne fortsatt til salgs, i 30-06.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18752964

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Min erfaring er at våpnene er av meget god skandinavisk kvalitet (som ikke sier så lite).

Avtrekket på min er meget bra. Man kan lettvint justere for avtreksvekt utenfra med en "flat trekker".

Presisjonen er nesten alltid veldig, veldig god.

Sluttstykkegangen er helt fantastisk!

Jeg selger min for å finansiere kipplauf rifle

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25780181

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten finurlighet med magasinet på CG1900. Sluttstykkevandring og magasinboks er tilpasset patronlengde. Også til 6,5x55. Dvs at 30-06 er for lang til rifler kamret for 6,5x55. Hvis man vil ha grovere kaliber i en CG1900 i 6,5x55 bør man gå gil 8x57.

Link to comment
Share on other sites

@ Torf

Sikker på den der? Har en original 6,5x55 og i den går det i alle fall 30-06 i magasinet.Til de patronene som ikke trenger riktig så lang bevegelse på sluttstykket, så var det satt inn en blokk i bakkant av magasinåpningen og sporet under bolten er ikke frest så langt. Om man kjøper en som originalt er for .308w/243w etc, så er det bare å ta ut blokken bakerst i magasinåpningen, sette inn en lengre tilbringer og frese ut sporet under på bolten. Min 6,5 trenger i alle fall ingen tilpasning for ammo tilsvarende 30-06 i totallengde.

Link to comment
Share on other sites

@ Torf

Sikker på den der? Har en original 6,5x55 og i den går det i alle fall 30-06 i magasinet.Til de patronene som ikke trenger riktig så lang bevegelse på sluttstykket, så var det satt inn en blokk i bakkant av magasinåpningen og sporet under bolten er ikke frest så langt. Om man kjøper en som originalt er for .308w/243w etc, så er det bare å ta ut blokken bakerst i magasinåpningen, sette inn en lengre tilbringer og frese ut sporet under på bolten. Min 6,5 trenger i alle fall ingen tilpasning for ammo tilsvarende 30-06 i totallengde.

 

Ja, jeg har sett 4 forskjellige lengder på utfresingen i sluttstykket for boltstopperen på std kalibre. De er for 222/223, 243/308, 6,5x55 og 30-06. Jeg har skutt mye med en 6,5 Sporter og den er helt klart spesialtilpasset for 6,5x55.

 

Det er mulig du har en som har blitt satt sammen med ikke optimale deler de har hatt tilgjengelige. Kvaliteten gikk litt opp og ned fra år til år..

Link to comment
Share on other sites

@ Torf

Neida, helt standard av de gode gamle. Har faktisk sjekka to 6,5 til nå for å være sikker på at jeg ikke la ut feil info. Alle med store sprang mellom serienr så det skal noe til at de er raska sammen alle tre.

Kan være at de har spesialtilpasset sporter'ne i 6,5? Den til 222/223 regna jeg ikke med, da den blir i ei anna klasse selv om det er samme kasse. Der er det også noe mer tilpasninger som må gjøres for å få den til å passe de grøvre patronene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vekta har jeg ikke i farten (tipper 3,2-3,3 kg), men du har litt feil rekkefølge. Det starta med HVA 1900, ble så CG 1900 før AZ 1900. Det er også produsert noen koiper som heter Viking 1900 og SG 1900, bl.a. Disse kom, så langt jeg husker, før AZ 1900. CG 3000 er noe "helt" annet.

Om du finner ei fin brukt HVA 1900 eller CG 1900 så kan det aldri bli feil. Det er i alle fall min personlige oppfatning.

Om du har tilgang på svenske Vapentidningen nr. 6-2010 så vil du bl.a. finne mye interessant stoff om 1900 og ombygginger.

Sako 75 skal jeg ikke uttale jeg om, for den har jeg ingen kjennskap til.

Link to comment
Share on other sites

takk for godt svar jeger`n! veldig bra.

Da fikk jeg klarhet i modellene, det var flott. carl gustav 3000, hvordan er denne i forhold til husqvarna/carl gustav 1900? med tanke på kvalitet på låskasse, avtrekk, magasinløsning osv?

 

Jeg må si det står litt mellom sako 75 og en av disse gamle traverne. Husqvarna 1900, carl gustav 1900 eller carl gustav 3000.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...