Jump to content

Valg av halvauto hagle til allroundbruk?


.300 Win Mag

Recommended Posts

Tänkte investera i en trevlig halvautohagle i 12/76,nu i höst. Skall användas lite på lerduvebanan,och lite på jakt. Grunnen til att jag vill gå på en halvauto,är muligheten att skjuta slugs,i en evt kommande utlandsresa til Tunisien. Har sållat marknaden för eventuella kandidater,men det vore fint om Ni kom med forslag og inspill,samt egna erfaringer. Tack! Har tröttnat på plastiga vapen i syntet,så det är en hygglig valnötsbit jag vill ha.Vilken løpslende skall jag gå på?

Kandidaterna är:

Benelli Raffaello/Raffaello Crio(rekylopererad,fint vapen)

Benelli Centro(finns den kvar?)

Beretta Urika Teknys Gold Field(gasopererad,funkar på lerduvebanan?,plus for utfrästa spor for sikte)

Beretta 391 AL Urika II(en gammal slitare,lite väl gammal kanske?)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med slugs i tunisien?

 

Villsvinjakten i Tunisia foregår med med slug - en gjeng lokale går drev og så skyter man grisene når de kommer løpende. Tunisiske operatører er av den oppfatning at klapperne er mindre utsatt for vådeskudd når man skyter hagle med slug og ikke rifle...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hej,och tack för svar båda två. Jag har idag gjort en research på automatfronten,och lät det praktiska och funktionella gå före det estetiska. Jag köper en Benelli Comfort Crio 12/76,65 cm løp. Den är inte speciellt pen,och gratis är den inte heller,men jag tror den uppfyller mina krav och önskemål med glans. Återkommer senare i höst med en rapport om hur jag uppfattar den. Glädjer mig :!::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...