Jump to content

Fuglehund og nybegynner på jakt...


lillepus

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er den lykkelige eier av en vorstehhann som jeg hadde ambisjoner om å lære meg å jakte sammen med. Jeg har av ulike årsaker ikke fått jaktet noe hittil, og hunden har rundet 2.5 år. Jeg har denne høsten hatt han mye med meg i skog der det finnes orrfugl og tiur, samt ved et par anledninger på hytta i rypefjellet. Iom at jeg er nybegynner så gjør jeg sikkert ikke alt riktig (altså - nybegynner med jakt, ikke med hund), men prøver å gå mot vinden ihvertfall og lar hunden jobbe mest på egenhånd uten mas fra min side.

 

Jeg vet som sagt ikke helt hva jeg driver med, men registrerer at han søker lite når det ikke er fugl i terrenget og er innmari interessert i å markere, mens når det er fugl så blir han mye ivrigere og søket større. Men han har altså ennå ikke tatt stand, og vi har støkket en del fugl (8-10 ganger, fifty-fifty skogsfugl og ryper). Jeg sier vi, for det er i de fleste tilfellene ikke i nærheten av han det har skjedd, men enten av meg eller en annen hund om jeg har hatt med det (ikke fuglehund). Jeg vet dog ikke helt hvordan jeg skal tolke det. Enten dithen at han ikke har god nok nese til å finne denne fuglen, eller at jeg ikke er flink nok til å bevege oss i terrenget. Og på fjellet nå tror jeg kanskje han har rampet opp fugl, jeg mistet han av syne over en kolle, og etter et minutt eller så (jeg var på vei for å finne ham, mulig han har stått i stand men det kan jeg ikke si noe om) så flakset det opp ryper der han var.

 

Hva bør jeg gjøre, finnes det noe kurs for sånne som oss? :wink: Standtrening, kunne det være noe? Eller må jeg bare la han modne på den måten jeg har gjort hittil?

 

Det skal sies at han nesten ikke fikk brukt seg annet enn til trekk og tur i bånd før han var over to år altså, så dette blir i praksis hans første sesong.

 

Jeg trenger litt hjelp, så jeg ikke ødelegger den hunden jeg har på amatørtabber, og om han skulle vise seg å være ubrukelig, at jeg ikke bruker altfor mye tid på en ubrukelig hund bare fordi jeg ikke er flink nok...

Link to comment
Share on other sites

Hei pus!

 

Vet ikke hvor du holder til, men raseklubben her på østlandet er en hyggelig gjeng, og mange sosiale sammenkomster. Stadig vekk treningssamlinger.

 

Også kommer du nå til å lese et hav av tips om hva du skal gjøre.

Viktig tips: Trekk ut essensen av det du synes høres fornuftig ut, og hva som passer for DIN hund.

 

Lykke til med et fantastisk samarbeid!

Link to comment
Share on other sites

Hei, utifra det du skriver er du den lykkelige eier av ei bikkje som ikke har våkna enda :D

Mitt råd til deg er enten å trene på tamfugl eller aliere deg med noen som har ei god bikkje som fungerer godt, da kan du leie bikkja opp i stand til den fester selvstendig stand selv.

Å slippe ei 2,5 år gammel bikkje som ikke veit hva den driver med, kan fort gjøre vondt værre og ende opp med at den tar opp fugl å ramper hver gang.

Hvis du skal ha den løs finn deg områder som er tomme for fugl, fin måte å trene både søk og kondisjon, du har nok en jobb forran deg, men slett ingen umulig jobb hvis du gjør ting riktig.

Lykke til, å jakte med ei bikkje som fungere er det største her på jord :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...