Jump to content

Fuglehund og nybegynner på jakt...


lillepus

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er den lykkelige eier av en vorstehhann som jeg hadde ambisjoner om å lære meg å jakte sammen med. Jeg har av ulike årsaker ikke fått jaktet noe hittil, og hunden har rundet 2.5 år. Jeg har denne høsten hatt han mye med meg i skog der det finnes orrfugl og tiur, samt ved et par anledninger på hytta i rypefjellet. Iom at jeg er nybegynner så gjør jeg sikkert ikke alt riktig (altså - nybegynner med jakt, ikke med hund), men prøver å gå mot vinden ihvertfall og lar hunden jobbe mest på egenhånd uten mas fra min side.

 

Jeg vet som sagt ikke helt hva jeg driver med, men registrerer at han søker lite når det ikke er fugl i terrenget og er innmari interessert i å markere, mens når det er fugl så blir han mye ivrigere og søket større. Men han har altså ennå ikke tatt stand, og vi har støkket en del fugl (8-10 ganger, fifty-fifty skogsfugl og ryper). Jeg sier vi, for det er i de fleste tilfellene ikke i nærheten av han det har skjedd, men enten av meg eller en annen hund om jeg har hatt med det (ikke fuglehund). Jeg vet dog ikke helt hvordan jeg skal tolke det. Enten dithen at han ikke har god nok nese til å finne denne fuglen, eller at jeg ikke er flink nok til å bevege oss i terrenget. Og på fjellet nå tror jeg kanskje han har rampet opp fugl, jeg mistet han av syne over en kolle, og etter et minutt eller så (jeg var på vei for å finne ham, mulig han har stått i stand men det kan jeg ikke si noe om) så flakset det opp ryper der han var.

 

Hva bør jeg gjøre, finnes det noe kurs for sånne som oss? :wink: Standtrening, kunne det være noe? Eller må jeg bare la han modne på den måten jeg har gjort hittil?

 

Det skal sies at han nesten ikke fikk brukt seg annet enn til trekk og tur i bånd før han var over to år altså, så dette blir i praksis hans første sesong.