Jump to content

Zeiss 6-24x72


KnuteriK

Recommended Posts

Har jakta hjort i 13 år, og de siste 10 årene har jeg holdet meg til Zeiss 3-12x56, uten lys.

Har vært kjempefornøyd med dette siktet, har skutt mer enn 200 dyr, både sent og tidlig. Har i år begynnt å skyte på lange hold på blink, og har slitt med at korset, nr 4, har vært litt uegnet for presis blinkskyting. Og forstørrelsen kunne vært større.

 

Så i forrige uke, tok jeg steget fullt ut, og bestillte meg en Zeiss Victory Diavari 6-24x72 T* FL II. Retikkel nr 60. Kjøpte også Zeiss sin siste avstandsmåler med BIS. Begge deler har ankommet, venter kun på montasjen, som forhåpentligvis kommer i morgen. Da er jeg klar som et egg for den forestående måneskinnsjakta som starter neste helg. Skal oxo bli gøy og teste dette utstyret på over 1000 meter. Avsandsmåleren klarte idag å måle 1240 meter. Gøy.

 

Er det noen som har dette siktet, og som har erfaringer fra Zeiss 3-12x56, som kan si noe om den største forskjellen? Har lest litt rundt om på nettet, men har ikke sett noe konkret om hvor mye bedre dette siktet er enn en 56 kikkert.

 

Takker for alle kommentarer :)

Link to comment
Share on other sites

Ehh, er usikker på hvordan et Mildot ser ut, retikkelet er veldig likt Tysk nr 4, men stolpene er smalere og så er det en pittliten prikk i midten, med lys. Og siden kikkerten heter II sitter retikkelet i andre billedplan, og er ikke medforstørrende. Usikker på om jeg liker det eller ei. På gamle Zeissen vokste retikkelet ved mer forstørring, noe som gjorde stolpene gode å se når det var lite lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte selv en Zeiss Victory 3-12x56 med retikkel 60 bildeplan 2 før reinsjakta og synes dette retikkelet er konge.

Har 2 andre Victory med tysk retikkel 44 opplyst, men mener ikke medforstørrende dot er mye bedre. (min mening dette er smak og behag)

 

Sto en test om skummrings opptikk i enten: jeger hund og våpen, Jakt eller Villmarksliv for 2-3 mnd siden, husker ikke hvilke og her knuste 6-24x72 alle andre andre konkurenter og ble betegnet som kongen av skumringsopptikk

Skulle gjerne hatt en sånn selv

 

Grattis! :D

 

mvh

Marius

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått montert stasen. Det har vært en kjedelig prosess. Bestilte Picatinny skinne og Sako Ringer, type "vingemutter". Da jeg skulle montere skinna på min Tikka M695 Allweather, viste det seg at skinna var litt for kort, og at de 4 hullene som skruene skulle gjennom, ikke stemte med de 4 i låskassa. Heldigvis, hadde selgeren også lagt med noen Weaver baser, og disse ble montert. Jeg syntes å ane at den fremre basen så litt skeiv ut, men det var ikke lett å se. Monterte siktet og dro på skytebanen. Mine mistanker ble bekreftet da jeg ikke klarte å komme inn til senter på skiva, børsa stod til høyre, 15 cm fra senter, med kneppene maks til venstre. Nå ble jeg varm i toppen. Dro hjem, demonterte og fant frem måleutstyr, og den bakre av de to fremre hullene på låskassa var ikke i senter. Helv....

 

Ringte idag til en kompis som er topp boss på maskineringa hos Rolls Royce, og i kveld tok jeg med børse, skinne og kikkert dit. Etter en time, var nye hull frest og borret og senket i skinna, og 0.9mm skims ble lagt bakerst for mer knepp for lange hold. Sentrerte sideskruen på siktet, og kneppa høydeskruen helt i bånn. La børsa på en benk, og sikta gjennom løpet på en wire fra en traverskran som hang 100 meter lenger inne i hallen. Det vertikalet korset lå vegg i vegg med wiren. Måtte kneppe opp 20 knepp for å være i senter horisontalt. Så i morra er det tilbake til skytebanen og finjustere, og så kan måneskinnet bare komme :) Det blir en hjorte steik til The topp Boss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...