Jump to content

Hevishot forhandler?


stratos

Recommended Posts

Kom nylig ned fra finnmark etter å ha testet 4 forskjellig typer ammo til rype jakta.

 

og MÅ få tak i noe ordentlig ammunisjon!!

Jaktet noe før og husker med bly str 6 og 7 "paff død" og tydelige skuddreaksjoner hvis det ble skadeskyting.

 

 

Lest mye bra om www.hevishot.com

sin ammunisjon men finner ikke noen som fører de i Norge, vet noen om det her?

Prisen får så være, jakter med hund så wingmaster og andre "soft as steel" typer er uaktuelle.

 

Under kan du se mine erfaringer. på turen med medbrakt ammo.

 

 

 

EleyRype 5, 12/65, 30gr vismuth

Nitedal Sink 5, 12/70 30gr

Eley VIP grandprix 5, 12/70 32gr vismuth

Eley Alphamax 4, 12/70 36gr vismuth

 

Alle var ganske "crap" for å si det mildt.

Stjerne treff med Eleyrype på en fugl i luften ca 15m. Den ble glattbarbert på ryggen, men ikke ett eneste hagl hadde gått inn i fuglen. Den løp fint langs bakken... En annen skade skutt fugl skutt på 20m og fortsatt like fin...sluttet da med den ammoen.

Nitedal Sink, skjøt ut over vannet i vindstille forhold, MASSE randhagl, brukte ikke.

Eley VIP Grandprix...kanskje uheldig med situasjonene men gode treff, masse fjær fuglen flyr videre. Følger etter og finner fuglen etter ca 300-400m m hunden, og lever ganske greit, men blør litt.

 

bytter til slutt til alphamax, str 4, 36gr (latterlig stort for ryper som trykker så siiiiinnnnnsyyyykt) og dyrt, men men. Eneste

ammoen som vi brukte hvor det ble "paff død". Men er færre hagl pga str...Fant igjen 1 fugl som ikke viste skuddreaksjon, men beinet var "skuttbort". =/

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha bløte hagl er ikke HeaviShot noe for deg, disse er vel minst like harde som stål. Tungsten Matrix er bløte, det er vel wolframpulver i et plastmateriale. Ellers så jeg noe om ITX-hagl hos http://www.ballisticproducts.com/ som skal ha en tetthet på 10,5 og være bløte som bly.

 

Sink ville jeg ikke brukt under noen omstendigheter, ikke bare er tettheten dårligere enn stål, sink er også giftig. Har grei erfaring med Eley Alphamax på fjorden, men man må passe litt på holdene.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på du treffer? er ikke bare litt fjør som løsner av panikk vinge slagene til rype når den letter og prøver og ungå og bli truffet du ser a? Og de som løper på bakken ikke er skadeskutt fordi du treffer vinger og ikke "fulltreff"

 

Har skutt noe rype og møter mange på jobben som skyter ryper og de som treffer rypene opplever pang med resultat rypa faller på bakken død. Eller fjør spruter pga skadeskyting(treff på siden, foran og bak rypa)

 

Mange bruker nitedal sink rype og samme jakt. Nitedal tungsten rype og Eley rype vismuth ammoen. De som liker mere puff kjøper eley GP med 5 og 4rer hagel. Eller Tungsten jakt fra nitedal så de kan bruke en patron i skogen og på rypa.

 

Selv bruker jeg sink, stål og vismuth på jakt og opplever ikke skadeskyting pga ammoen men pga feilberegning av avstand eller hastighet/vinkel på viltet. Rett og slett bom eller nesten bom(skadeskyting)

 

Blir så oppgitt over slike sytetråder....Inse det bly er borte, tren se på skuddbildene dine mye av feilen ligger der tenker jeg, urødige skuddbilder gir skadeskyting.

 

Sorry folkens er sliten etter jobben så lunta er litt kort i kveld...God natt

Link to comment
Share on other sites

Er storfornøyd med Eley rype patronen du snakker om.

 

Har riktignok ikke felt rype med den, men så har jeg enda ikke sett ei rype.

 

Men derimot kan jeg bekrefte at den tar livet av hare som løper på 20-25m.

Og hare på ca 30m som sitter i ro.

Skjøt også 3 ravn med samme patronen.

 

Tren på haglesvingen er mitt tips.

 

Og det kan du tilogmed trene hjemme. (husk klikkpatroner og ikke Eley Rype patron) :P

Link to comment
Share on other sites

Så at en del av hevishottene er sterke som stål, men

http://www.hevishot.com/index.php?optio ... &Itemid=57

classic doubles virker ganske grei. Litt bedre alternativ en vismuth?

(hvis det de skriver stemmer)

 

Er som sagt ute etter en forhandler eller annen ammunisjon.

Skal prøve den tungstenen.

 

Angående ammunisjonen ble alle testet mer grundig og ikke i jaktforhold en som skrevet men orker ikke skrive her da det fins flere måter osv.

 

Angående skuddreaksjoner, ei fjær her og ei fjør der kan være oppflukt, men en hel del dun som daler lover ikke bra =/

Før så har fuglene falt i bakken med en gang eller kanskje kommet seg 15-40 m unna, =/

 

Er som sagt ute etter andre alternativer,

våpen skyter forskjellig også fra ammo til ammo =/

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se har "bly er giftig" fokuset, ført til at de som lader selv i dag har en haug alternativer (mange mye bedre) til å skreddersydd ammo til deres jakt.

I USA kan mye kjøpes som ferdigpatroner, og etterhvert vil nok de beste finnes også her. I mine øyne er da blyfokuset det beste som har skjedd på haglefronten siden hagla ble oppfunnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ta med noe lesestoff når jeg besøker deg på sykehuset? Du kan ikke si slikt her inne uten fare for liv og helse vettu :mrgreen:

 

Men jeg er ikke uenig i at utvalget har blitt bra, problemet er bare at prisen suger møkk. Men så lenge "kruttmafiaen" klarer å holde amerikanske krutt borte fra markedet vil haglelading aldri bli noen folkesport, og det begrenser igjen tilgang på andre ladekomponenter.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det lukter litt mafia. Jeg har ikke noen beviser på dette og skal ikke rette beskyldninger mot noen aktører, men mangelen på annet enn skandinavisk krutt er temmelig gjennomført. Før var det en engangsavgift som gjorde import av mindre mengder ulønnsom, men den er vel borte nå?

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på denne tråden da jeg startet middagsforberedelsene i dag.. :wink:

Etter fint fuglearbeid av ES'en på torsdag skjøt jeg ei jerpe. Ikke helt som planlagt da den fløy rett opp og satte seg i ei furu, men jeg så nå jerpa blant kvistene og på ca 30 meter siktet jeg rett på og den falt nå som en stein..

Som bildet viser er resultatet gjenomskyting. Vinge, bryst, brystbein, bryst og vinge. Nå skulle jeg jo minst brukt BB i kaliber 10 for dette resultatet, men fakta er 26,5 gram Eley Grand Prix nr. 4 i 16/65. Og løpene på drillingen er ikke mer enn 60 cm lange... :mrgreen:

Skjøt forøvrig en orrhane med samme patron på tirsdag. Knall og fall.

 

jerpe.jpg

 

PS. Jerpa smakte fortreffelig sammen med en Hastwell & Lighfoot Shiraz :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper kun Venatum Bi(gjelder rypejakt). Disse har en del høyere utgangshastighet enn Eley sin "Rype" og "Grand prix".

Den het opprinnelig RIO Venatum Bi, og ble laget på grunn av jegere som ville ha mere "skuv" i ladninga. Nå er det Eley som lader disse også, på lisens for RIO. Det er vist RIO som eier Eley etter hva jeg har hørt. Samme det, men i dag står det ihvertfall bare Venatum Bi på pakkene.

 

Venatum Bi nr5 / 32g har en utgangshastighet på ca 420m/s.

Såvidt jeg vet så har Eley Rype ca 380m/s

 

Dette har en del å si pga. at vismuthaggel mister hastigheten fortere enn bly. Jeg har tidligere sammenlignet det med å kaste småstein, men så blir småstein forbudt, og du må gå over til popcorn. Du skal adskillig høyere i fart for at popcorn skal gjøre vont på 5m hold.

 

Problemet med Venatum Bi er at den har vært lei å få tak i av og til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...