Jump to content

KV, SV eller KLM? - Valg av rase


Hønamedegget

Recommended Posts

Hei

 

Har lest litt rundt men blir ikke helt klok!

 

Skal ha meg hund etterhvert. Den vil primært bli brukt til skogsfugljakt, men også brukt til rypejakt. Men er ikke helt sikker på rase. Alternativene fremgår vel av temaet, det blir enten KLM, KV eller SV. Angående det har jeg et par spørsmål.

 

Hvordan er KLM i forhold til vorsthene i skogen og på fjellet?

Er det noe særlig foskjell på jaktlysten til SV og KV, og er det andre store foskjeller?

Går også endel turer, og mye ski. Hvordan egner de forskjellige rasene seg som trekkhund og med kløv på ryggen?

Hvordan er apportlysten til rasene i forhold til hverandre?

Hvordan er rasen innendørs?

Har også hørt at det ikke er så mye fart i vorstherne, kan noen bekrefte/avkrefte dette?

 

Sikkert vært diskutert uttalige ganger før, men håper svarene kan hjelpe!

Link to comment
Share on other sites

Korthåren min har i alle fall fart nok:-) Münsteren min hadde bra fart til münster å være men fortsatt ikke i nærheten av KV'n.

 

Vorsteh'n er nok enklere å få til en Münstern, men mye avhenger selvsagt av valg av linjer og selvfølgelig hvor mye jobb du er villig til å legge i det. Vi har vurdert det dit hen at vi heller vil ha en ny KV enn en ny Münster, fordi vi anser det som vesentlig lettere å få dem til og at helårsegenskapen er bedre (trekker mere, bærer mere osv.). Münsterne er ikke dumme med kløv men de jeg har vært borti har ikke vært all verdens til trekkhunder.

 

Münstern er liten og hendig, krever mindre bur, mindre plass i bilen osv.

 

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jakt- og trekkvorstehere har skilt lag, avlsmessig. Dette er på godt og vondt, siden jeg syns man i noen tilfeller ser jaktvorstehere som er for små, i mine øyne. Men i Norge er det setterne som setter standarden for fart i terrenget, og man skiller ikke mellom engelske og kontinentale raser i våre fuglehundprøver.

 

Når du stiller slike spørsmål, fortjener du å få vite hvor objektiv den som svarer er. Jeg er fullstendig subjektiv når det gjelder vorstehere som rase. Fantastiske hunder - allsidige, sosiale, kloke, hardføre, sykdomsresistente og minimalt plaget av genetiske skavanker - mest fordi de har unngått å bli for populære, noe som er kritisk for en hunderase.

 

Strihår er bedre isolert mot kulde enn korthår, og følgelig bruker de mindre energi på å holde varmen, hvilken gjør dem mer motstandsdyktige overfor dårlig vær og kulde. Sånn er det bare. Jaktmessig var strihår på høyden på 80-tallet og en stund fremover, mens man i prøver nå gjerne ser at KV hevder seg like godt, minst.

 

Sammenlignet med en lett setter er dette tyngre hunder, gjerne 30kg+ - og derfor går de ikke like kjapt i terrenget. Men de har en sinnsyk jaktlyst og vilje, og fortsetter å gå på. Min KV er en løpsmaskin, bare 13 mnd gammel, men går som et uvær - han er midt på treet når det gjelder skulderhøyde, i henhold til standarden, og såvidt over streken når det gjelder vekt.

 

Lettdresserte hunder - men de krever at du har hundelag og en konsekvent styring. Sterke viljer, og om du ikke legger opp intellektuelle utfordringer for dem, så begynner de å kjede seg. Du vil ikke ha en vorsteh som kjeder seg i hus, det er et mas. Nå får man gode, formsydde dekken til hunder, og bruker du disse under pauser, hvileperioder, overnatting i telt, så holder KVen temperaturen like godt som en strihår.

 

For meg er det hipp-som-happ om jeg ville valgt korthår eller strihår.

Er i gang med å trene min hund til all-round jakt.

Den skal være med på fjellet, i skogen, og på andejakt. Den skal brukes på fugl og til ettersøk av hårvilt; og den skal kunne apportere rev, etter tysk jaktstandard; den skal være en god apportør på land og vann, og den skal være en fin kompis både ute og hjemme. Og den er så stor at den kan bære sin egen mat i kløv når vi skal avsted noen dager.

 

Det kan du få til når du kjøper vorsteh.

Merkelige hunder - i går kom vi over en stor rev, dessverre noen meter for langt unna for haglen, og han skulle etter for å ta den. Det bare lå i genmaterialet, tydeligvis. Måtte være ytterst streng for at han ikke skulle peise avsted etter reven, og han husket reven da vi kom tilbake til stedet noen timer etter, og ville avsted igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er KLM i forhold til vorsthene i skogen og på fjellet?

Som viltfinnere vil aldri KLM komme i nærheten av vorsteh. Grunnen er at vorsteh avsøker kanskje 5-6 ganger så stort areal som en KLM. Høyere fart, større intensitet. Rettogslett mer underholdning. :D

 

Er det noe særlig foskjell på jaktlysten til SV og KV, og er det andre store foskjeller?

Den store forskjellen mellom SV og KV er at KV er en mer homogen rase ekstriørmessig. Kjøper man KV så vet man stort sett hva man får. En SV kan se ut som en KV - eller som en sau. KV er også en dobbelt så stor rase som SV, det gjør at det er flere kull å velge mellom. Mange vorstehfolk mener KV er en bedre fuglehund enn SV, men den diskusjonen vil nok aldri komme i mål. Uansett er KV et tryggere kjøp dersom man ikke er insider i miljøet.

 

Går også endel turer, og mye ski. Hvordan egner de forskjellige rasene seg som trekkhund og med kløv på ryggen?

Finnes ikke bedre hunder enn V til trekk og kløving.

 

Hvordan er apportlysten til rasene i forhold til hverandre?

Disse rasene er normalt meget gode apportører. Dersom man ønsker å trene og få en god apportør bør man velge valp etter foreldre som har premiering på apportprøve. Det er endel arvelige egenskaper her som vannpasjon og bærevilje som helst skal være på plass. Konklusjonen er at uansett hva man velger her så kan man få en god apportør, men en vorsteh vil med sin fart og styrke være et mer spektakulært skue.

 

Hvordan er rasen innendørs?

V er meget behagelige i hus. KLM har jeg ikke erfaring med.

 

Har også hørt at det ikke er så mye fart i vorstherne, kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Fart er det i massevis. Men hunder med jaktvett justerer farta etter forholdene.

Link to comment
Share on other sites

KLM har jeg minimal erfaring med.

Om du er på utkikk etter en mer kompakt hund enn Vorsteh så har jeg fått stor respekt for Breton. Rasen gjør vei i vellinga på prøver, både i høyfjell og lavland. Lettdresserte, jaktsugne og intelligente hunder, som er meget sosiale og barnevennlige.

 

Her ville jeg også gått veien via avlsrådet.

 

http://breton.no/index.php/weblog/C68/

www.breton.no

Link to comment
Share on other sites

Har bare en ting å si-

Er du VIRKELIG iverig friluftmenneske og ønsker en hund som ikke gir opp med det første så er V et unikt valg.

Har en strihåret som ser ut som en korthåret V og denne trekker som et vildyr, kløver som en hest og markerer på alt vilt som velger å "trykke" og mere fart skjønner jeg ikke vitsen med, annet enn om du skal stille opp på Bjerke med den..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...